MINORITETSBARNET I DEN DANSKE FOLKESKOLE – en kvalitativ undersøgelse af positionerings- og andetgørelsestendenser i en dansk folkeskole

Authors

  • Iram Khawaja Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v22i1.8526

Keywords:

Transkulturel psykologi, Den danske folkeskole, Minoritetsbørn, Positioneringsbegrebet

Abstract

Der præsenteres en kvalitativ undersøgelse af minoritetsdrenges oplevelse af deres udviklingsmuligheder og- betingelser i en dansk folkeskole. Analysen tager udgangspunkt i det diskursive fortolkningsrepertoire der eksisterer i skolekonteksten, og dets konkrete manifestation i organiseringen af minoritetselevernes udviklingszoner. Positioneringsbegrebet har i denne sammenhæng vist sig særligt anvendeligt da det omfatter både skolekontekstens positionering af minoritetsdrengen, og minoritetsdrengens positionering af sig selv i skolekonteksten. Undersøgelsen synliggør således de i skolen gældende positioneringstendenser, og afslører væsentlige andetgørelsesmekanismer i forhold til det enkelte minoritetsbarns deltagelse i den danske folkeskole.

Author Biography

Iram Khawaja, Københavns Universitet

Iram Khawaja er stud. psych. ved Københavns Universitet

Downloads

Published

2001-07-31

How to Cite

Khawaja, I. (2001). MINORITETSBARNET I DEN DANSKE FOLKESKOLE – en kvalitativ undersøgelse af positionerings- og andetgørelsestendenser i en dansk folkeskole. Psyke & Logos, 22(1), 29. https://doi.org/10.7146/pl.v22i1.8526