MINORITETSBARNET I DEN DANSKE FOLKESKOLE – en kvalitativ undersøgelse af positionerings- og andetgørelsestendenser i en dansk folkeskole
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v22i1.8526Nøgleord:
Transkulturel psykologi, Den danske folkeskole, Minoritetsbørn, PositioneringsbegrebetResumé
Der præsenteres en kvalitativ undersøgelse af minoritetsdrenges oplevelse af deres udviklingsmuligheder og- betingelser i en dansk folkeskole. Analysen tager udgangspunkt i det diskursive fortolkningsrepertoire der eksisterer i skolekonteksten, og dets konkrete manifestation i organiseringen af minoritetselevernes udviklingszoner. Positioneringsbegrebet har i denne sammenhæng vist sig særligt anvendeligt da det omfatter både skolekontekstens positionering af minoritetsdrengen, og minoritetsdrengens positionering af sig selv i skolekonteksten. Undersøgelsen synliggør således de i skolen gældende positioneringstendenser, og afslører væsentlige andetgørelsesmekanismer i forhold til det enkelte minoritetsbarns deltagelse i den danske folkeskole.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.