TIDLIG AUTISME I 0-12-MÅNEDERS-ALDEREN

Forfattere

  • Anegen Trillingsgaard Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8505

Nøgleord:

Spædbarnspsykologi, Tidlig autisme

Resumé

Tidlig intensiv intervention er kritisk for, hvordan det kommer til at gå børn med en autismespektrumforstyrrelse, og der er evidens for, at jo tidligere interventionen sætter ind, jo bedre outcome for barnet. Tidlig intervention forudsætter imidlertid tidlig identifikation og dermed viden om den tidligste afvigende udvikling og relevante undersøgelsesmetoder. I denne artikel sammenfattes den forskningsbaserede viden, vi har i dag, om den tidligste afvigende udvikling i første leveår hos børn, som senere opfylder kriterierne for en autismespektrumforstyrrelse. I gennemgangen af forskningslitteraturen sættes fokus på sociale, kommunikative og kognitive udviklingsområder, som er kritiske for den autistiske udvikling, men samtidig må anses som forudsætninger for det normale barns sunde udvikling.

Forfatterbiografi

Anegen Trillingsgaard, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Anegen Trillingsgaard er chefpsykolog, Aarhus Universitetshospital, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter Risskov & adj. professor, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2008-12-31

Citation/Eksport

Trillingsgaard, A. (2008). TIDLIG AUTISME I 0-12-MÅNEDERS-ALDEREN. Psyke & Logos, 29(2), 16. https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8505