TIDLIG AUTISME I 0-12-MÅNEDERS-ALDEREN
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8505Nøgleord:
Spædbarnspsykologi, Tidlig autismeResumé
Tidlig intensiv intervention er kritisk for, hvordan det kommer til at gå børn med en autismespektrumforstyrrelse, og der er evidens for, at jo tidligere interventionen sætter ind, jo bedre outcome for barnet. Tidlig intervention forudsætter imidlertid tidlig identifikation og dermed viden om den tidligste afvigende udvikling og relevante undersøgelsesmetoder. I denne artikel sammenfattes den forskningsbaserede viden, vi har i dag, om den tidligste afvigende udvikling i første leveår hos børn, som senere opfylder kriterierne for en autismespektrumforstyrrelse. I gennemgangen af forskningslitteraturen sættes fokus på sociale, kommunikative og kognitive udviklingsområder, som er kritiske for den autistiske udvikling, men samtidig må anses som forudsætninger for det normale barns sunde udvikling.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.