GESTIK PÅ VEJ TIL ORD - Samspil mellem gestik og ord i danske og zapotekiske småbørns kommunikative udvikling

Forfattere

  • Kristine Jensen de López Institut for kommunikation og psykologi, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8498

Nøgleord:

Spædbarnspsykologi, Gestik, Ord

Resumé

Følgende empiriske studie undersøgte udviklingen af 8 børns (danske og mesoamerikanske) kommunikative brug af gestik og ord i henholdsvis 16- og 20-måneders-alderen. Vi analyserede børnenes spontane brug af gestik og ord i transitionsperioden frem til to-ords-stadiet, samt forældrenes brug af gestik i kommunikation med deres børn. Resultaterne viste, at alle børnene benyttede den gestikulerende modalitet, og at der var store individuelle forskelle. Analysen af børnenes brug af ytringer med to-elementer viste, at denne kommunikationsform er relativt robust i den tidlige kommunikative udvikling på tværs af kultur. Vi observerede en stigning i børnenes produktion af tværmodale ytringer med alderen. Forældrenes brug af kommunikativ gestikulering medierede deres respektive børns produktion af gestik i begge aldersperioder, hvilket understreger samspillet mellem input og output. Resultaterne diskuteres i forhold til at forstå gestik som et universelt befordringsmiddel og en transitionsperiode i børns kommunikative udvikling. Der peges på implikationer for intervention med børn, der har risiko for forsinkelser eller forstyrrelser i deres sproglige udvikling.

Forfatterbiografi

Kristine Jensen de López, Institut for kommunikation og psykologi, Aalborg Universitet

Kristine Jensen de López er lektor og ph.d. i udviklingspsykologi ved Institut for kommunikation og psykologi, Aalborg Universitet. Dagligt leder hun forskningsenheden CPU og projekt NASUD

Downloads

Publiceret

2008-12-31

Citation/Eksport

Jensen de López, K. (2008). GESTIK PÅ VEJ TIL ORD - Samspil mellem gestik og ord i danske og zapotekiske småbørns kommunikative udvikling. Psyke & Logos, 29(2), 24. https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8498