UNIVERSELLE OG SPROGSPECIFIKKE TRÆK I SPÆDBØRNS PERCEPTION AF SPROGLYDE

Forfattere

  • Ocke-Schwen Bohn Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8496

Nøgleord:

Spædbarnspsykologi, Perceptuelle evner, Sproglyde

Resumé

Børn er født med en lang række perceptuelle evner, som sætter dem i stand til at tilegne sig de sprog, som tales i deres omgivelser. Nyfødte børn kan skelne mellem næsten alle konsonanter, der bliver brugt i verdens sprog til at signalere betydningsforskelle, uanset om konsonanterne forekommer i de(t) sprog, børnene hører. Selvom børnenes universelle perceptuelle evner begrænses til de sprogspecifikke evner, voksne har, når de er mellem 7 og 11 måneder gammel, går de oprindelige evner ikke tabt, men kan genoplives, når vi senere i livet lærer andre sprog. Denne artikels hovedvægt ligger på spædbørns vokalperception, som har ikke fået lige så meget opmærksomhed som konsonantperception. I vores forskning med canadiske, danske og tyske spædbørn fandt vi universelle perceptuelle asymmetrier, som vi mener, har stor betydning for børnenes vokaludvikling. Derudover viser voksne de samme perceptionsmønstre som spædbørn, når deres evne til at skelne mellem vokaler fra fremmedsprog testes.

Forfatterbiografi

Ocke-Schwen Bohn, Aarhus Universitet

Dr. Ocke-Schwen Bohn er professor ved Sektion for Engelsk, SLK, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2008-12-31

Citation/Eksport

Bohn, O.-S. (2008). UNIVERSELLE OG SPROGSPECIFIKKE TRÆK I SPÆDBØRNS PERCEPTION AF SPROGLYDE. Psyke & Logos, 29(2), 19. https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8496