METODISKE OVERVEJELSER I FORBINDELSE MED UNDERSØGELSE AF SPÆDBØRNS KOGNITIVE UDVIKLING.
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8492Nøgleord:
Spædbarnspsykologi, Kognitiv udvikling, EYE TRACKEREResumé
Siden 1960’erne har udviklingspsykologien gennemgået en rivende udvikling. En af de væsentligste grunde til denne succes har været den metodiske udvikling og det raffinement af undersøgelsesdesign, som man gennem disse år har været vidne til. I nærværende artikel skal vi se nærmere på nogle udvalgte metodiske problemstillinger, der de seneste år er blevet aktualiseret inden for spædbørns kognitive udvikling. Det drejer sig om anvendelse af ny teknologi i form af computerdisplays til fremvisning af testsekvenser og inddragelse af såkaldte EYE TRACKERE til registrering af barnets visuelle opmærksomhedsfokus. Det konkluderes, at inddragelse af ny teknologi (computerdisplays og EYE TRACKERE) indebærer ubetvivlelige fordele, men samtidig rummer en række potentielle faldgruber. I forlængelse heraf foreslås konkrete forslag til forsøg med henblik på afklaring af metodernes eventuelle begrænsninger.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.