METODISKE OVERVEJELSER I FORBINDELSE MED UNDERSØGELSE AF SPÆDBØRNS KOGNITIVE UDVIKLING.

Forfattere

  • Peter Krøjgaard Psykologisk Institut, Aarhus Universitet
  • Osman Skjold Kingo Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8492

Nøgleord:

Spædbarnspsykologi, Kognitiv udvikling, EYE TRACKERE

Resumé

Siden 1960’erne har udviklingspsykologien gennemgået en rivende udvikling. En af de væsentligste grunde til denne succes har været den metodiske udvikling og det raffinement af undersøgelsesdesign, som man gennem disse år har været vidne til. I nærværende artikel skal vi se nærmere på nogle udvalgte metodiske problemstillinger, der de seneste år er blevet aktualiseret inden for spædbørns kognitive udvikling. Det drejer sig om anvendelse af ny teknologi i form af computerdisplays til fremvisning af testsekvenser og inddragelse af såkaldte EYE TRACKERE til registrering af barnets visuelle opmærksomhedsfokus. Det konkluderes, at inddragelse af ny teknologi (computerdisplays og EYE TRACKERE) indebærer ubetvivlelige fordele, men samtidig rummer en række potentielle faldgruber. I forlængelse heraf foreslås konkrete forslag til forsøg med henblik på afklaring af metodernes eventuelle begrænsninger.

Forfatterbiografier

Peter Krøjgaard, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Peter Krøjgaard er cand. psych. og ph.d. og ansat som lektor i udviklingspsykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Osman Skjold Kingo, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Osman S. Kingo er cand.psych. og ph.d.-studerende ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2008-12-31

Citation/Eksport

Krøjgaard, P., & Skjold Kingo, O. (2008). METODISKE OVERVEJELSER I FORBINDELSE MED UNDERSØGELSE AF SPÆDBØRNS KOGNITIVE UDVIKLING. Psyke & Logos, 29(2), 11. https://doi.org/10.7146/pl.v29i2.8492