FORÆLDREAKADEMI OG BØRNEJUNGLE I BEVÆGELSE. Psykologisk forskning i livsverden og forandring
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v29i1.8439Nøgleord:
Psykologiens videnskabelighed, ForældreakademietResumé
Kun i mødet med konkrete mennesker kan en kvalitativ undersøgelse udforske de øjeblikke, hvor det sker – og de erfaringer, de skaber og betydninger, de har. Mikrogenesen som begreb søger at fastholde en momentan forandring – øjeblik for øjeblik – som den sker i den sociale interaktion. En sådan forskning kræver konkrete og lokale undersøgelser af det levede liv i dets udfoldelse gennem tidsløb og forandring. I det følgende vil vi vise, hvorledes en konkret forskningsproces i en forandring blev gennemført – samt de resultater, der udfoldede sig igennem den. Undersøgelsen fokuserer på deltagernes oplevelse af, hvordan Forældreakademiet – et tiltag i daginstitutionen Børnejunglen førte til øget deltagelse, social støtte og fælles læring og ansvar for alle. Dette sker ved, at selve den position, som der ses ud fra, forandres – idet integration som forståelsesramme blev erstattet med netop deltagelse, social støtte og fælles læring og ansvar.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.