FORÆLDREAKADEMI OG BØRNEJUNGLE I BEVÆGELSE. Psykologisk forskning i livsverden og forandring

Forfattere

  • Helene Toldam MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen
  • Ida Dyhr Caspersen MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen
  • Cristoph Klimpke MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen
  • Peter Berliner Københavns Universitet Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v29i1.8439

Nøgleord:

Psykologiens videnskabelighed, Forældreakademiet

Resumé

Kun i mødet med konkrete mennesker kan en kvalitativ undersøgelse udforske de øjeblikke, hvor det sker – og de erfaringer, de skaber og betydninger, de har. Mikrogenesen som begreb søger at fastholde en momentan forandring – øjeblik for øjeblik – som den sker i den sociale interaktion. En sådan forskning kræver konkrete og lokale undersøgelser af det levede liv i dets udfoldelse gennem tidsløb og forandring. I det følgende vil vi vise, hvorledes en konkret forskningsproces i en forandring blev gennemført – samt de resultater, der udfoldede sig igennem den. Undersøgelsen fokuserer på deltagernes oplevelse af, hvordan Forældreakademiet – et tiltag i daginstitutionen Børnejunglen førte til øget deltagelse, social støtte og fælles læring og ansvar for alle. Dette sker ved, at selve den position, som der ses ud fra, forandres – idet integration som forståelsesramme blev erstattet med netop deltagelse, social støtte og fælles læring og ansvar.

Forfatterbiografier

Helene Toldam, MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen

Helene Toldam er BA psych og forskningsassistent ved MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen.

Ida Dyhr Caspersen, MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen

Ida Dyhr Caspersen er BA psych og forskningsassistent ved MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen

Cristoph Klimpke, MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen

Cristoph Klimpke er BA psych og forskningsassistent ved MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen

Peter Berliner, Københavns Universitet Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen

Peter Berliner er lektor i psykologi, Københavns Universitet og professor MSO ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring, leder af MET – Centre for Multi-Ethnic Traumatic Stress Research, University of Copenhagen

Downloads

Publiceret

2008-07-31

Citation/Eksport

Toldam, H., Dyhr Caspersen, I., Klimpke, C., & Berliner, P. (2008). FORÆLDREAKADEMI OG BØRNEJUNGLE I BEVÆGELSE. Psykologisk forskning i livsverden og forandring. Psyke & Logos, 29(1), 23. https://doi.org/10.7146/pl.v29i1.8439