MUSIC THERAPY ASSESSMENT: PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT WITHOUT WORDS
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8371Nøgleord:
Music and psychology, Music therapy, AssessmentResumé
Når klienter henvises til musikterapi, gennemgår de en assessment- procedure (en klinisk vurdering), som kræver terapeutens ekspertise inden for forskellige områder – med henblik på at stille en diagnose og identificere klientens behov og potentialer, samt at opstille realistiske forventninger til behandlingen. Inden for musikterapi findes der et antal publicerede assessment- metoder, som giver terapeuter mulighed for at anvende ikke-standardiserede redskaber såvel som målgruppe-specifikke metoder til at vurdere interventionens mulige effekt. Artiklen giver et koncentreret overblik over de vigtigste funktioner i musikterapeutisk assessment, og der gives eksempler på nogle af de metoder, der findes i musikterapilitteraturen. Et case-eksempel viser, hvordan børn med forstyrrelser inden for det autistiske spektrum vurderes med henblik på at afdække styrkesider, potentialer og ressourcer, som ellers muligvis forbliver skjult ved anvendelsen af andre, mere formaliserede assessment-metoder.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.