TO KNOW IT IS TO LOVE IT? A Psychological Discussion of the Mere Exposure and Satiation Effects in Music Listening

Forfattere

  • Anders Christian Green Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8363

Nøgleord:

Musik og psykologi, Tilfredsstillelse

Resumé

Den vel nok mest oplagte grund til at lytte til musik er den glæde, aktiviteten bringer. Men hvad bestemmer, hvilken musik vi kan lide? En væsentlig faktor vises her, med evidens fra psykologisk og neurovidenskabelig forskning, at være musikkens grad af bekendthed. Jo bedre vi lærer en melodi at kende, desto bedre kan vi lide den – op til et vist punkt, hvorefter den subjektive vurdering flader ud eller daler. Årsagen til denne udvikling skal sandsynligvis findes i musikkens indvirkning på lytterens biologiske arousal niveau. Ukendt musik medfører en over-arousal hos lytteren, mens særdeles velkendt musik derimod resulterer i understimulering. Imellem disse yderpoler findes et optimalt punkt, hvor musikken forekommer lytteren bekendt, men uden at være totalt forudsigelig.

Forfatterbiografi

Anders Christian Green, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Anders Christian Green, cand.psych., ph.d., ekstern lektor ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2007-07-31

Citation/Eksport

Green, A. C. (2007). TO KNOW IT IS TO LOVE IT? A Psychological Discussion of the Mere Exposure and Satiation Effects in Music Listening. Psyke & Logos, 28(1), 18. https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8363