KAN DANIEL STERNS KERNEBEGREBER BIDRAGE TIL EN FÆNOMENOLOGISK ORIENTERET MUSIKPSYKOLOGI?
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8346Nøgleord:
Musik og psykologi, Daniel SternResumé
Daniel Stern har igennem hele sit forfatterskab været optaget af relationerne mellem subjekt og omverden, ikke mindst spørgsmålet om, hvordan bevidsthed konstitueres i samspillet mellem subjekt og omverden. Han har i stigende grad ladet sig inspirere af fænomenologien, og artiklen diskuterer, hvilke konsekvenser dette har for forståelsen af centrale begreber som AMODAL PERCEPTION OG REPRÆSENTATION, VITALITETSAFFEKT, AFFEKTIV AFSTEMNING, INTERSUBJEKTIVITET og DET NUVÆRENDE ØJEBLIK. Efter en diskussion af begreberne og deres forhold til fænomenologi og musikpsykologi præsenteres og diskuteres begrebet om MUSIKALSK SELV(FORNEMMELSE) kort. Endelig påpeges nogle musikpædagogiske implikationer af den teoretiske diskussion.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.