KAN DANIEL STERNS KERNEBEGREBER BIDRAGE TIL EN FÆNOMENOLOGISK ORIENTERET MUSIKPSYKOLOGI?

Forfattere

  • Sven-Erik Holgersen Pædagogiske Universitet, Forskningsenheden for musikpædagogik

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8346

Nøgleord:

Musik og psykologi, Daniel Stern

Resumé

Daniel Stern har igennem hele sit forfatterskab været optaget af relationerne mellem subjekt og omverden, ikke mindst spørgsmålet om, hvordan bevidsthed konstitueres i samspillet mellem subjekt og omverden. Han har i stigende grad ladet sig inspirere af fænomenologien, og artiklen diskuterer, hvilke konsekvenser dette har for forståelsen af centrale begreber som AMODAL PERCEPTION OG REPRÆSENTATION, VITALITETSAFFEKT, AFFEKTIV AFSTEMNING, INTERSUBJEKTIVITET og DET NUVÆRENDE ØJEBLIK. Efter en diskussion af begreberne og deres forhold til fænomenologi og musikpsykologi præsenteres og diskuteres begrebet om MUSIKALSK SELV(FORNEMMELSE) kort. Endelig påpeges nogle musikpædagogiske implikationer af den teoretiske diskussion.

Forfatterbiografi

Sven-Erik Holgersen, Pædagogiske Universitet, Forskningsenheden for musikpædagogik

Sven-Erik Holgersen, ph.d., er lektor ved Institut for Curriculumforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Forskningsenheden for musikpædagogik

Downloads

Publiceret

2007-07-31

Citation/Eksport

Holgersen, S.-E. (2007). KAN DANIEL STERNS KERNEBEGREBER BIDRAGE TIL EN FÆNOMENOLOGISK ORIENTERET MUSIKPSYKOLOGI?. Psyke & Logos, 28(1), 17. https://doi.org/10.7146/pl.v28i1.8346