SAMHØRIGHED: SOCIAL ANSVARLIGHED SOM EN FÆLLES BEVÆGELSE. Om psykoedukation med flygtningefamilier

Forfattere

  • Pernille Ianev Københavns Universitet privatpraktiserende, Anastasis
  • Peter Berliner http://pure.au.dk/portal/da/persons/id(e2ead9b5-e0a9-432d-b296-3d877e8183bf).html

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8322

Nøgleord:

Social ansvarlighed, Psykoedukation, Flygtningefamilier

Resumé

Artiklen beskriver to opfølgningsinterview (med tre personer) med deltagere i psykoedukationsforløb hos Røde Kors’ asylafdeling i Danmark. Baggrunden for disse forløb og indholdet i dem beskrives, samt hvad de tre deltagere fandt betydningsfuldt i deres oplevelse af forløbene. Konklusionen på denne kvalitative undersøgelse er, at oplevelsen af samhørighed med de andre deltagere er meget tydelig i deltagernes beskrivelse. Det at føle sig set og respekteret som medskabere af samspillet er vigtigt for de interviewede. At kunne yde noget for andre og selv tage imod disses oplevelser, anerkendelse og respekt er betydningsbærende. På denne måde er psykoedukationen en måde at skabe – eller fremme – social ansvarlighed på, idet deltagerne bestræber sig på at tage hånd om hinandens liv og velfærd – i form af tilbudte forståelser og perspektiver.

Forfatterbiografier

Pernille Ianev, Københavns Universitet privatpraktiserende, Anastasis

Pernille Ianev er MA i psykologi fra Denver University og cand.psych. Fra Københavns Universitet, privatpraktiserende

Peter Berliner, http://pure.au.dk/portal/da/persons/id(e2ead9b5-e0a9-432d-b296-3d877e8183bf).html

Peter Berliner er lektor i psykologi, Københavns Universitet og professor MSO ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring

Downloads

Publiceret

2006-12-31

Citation/Eksport

Ianev, P., & Berliner, P. (2006). SAMHØRIGHED: SOCIAL ANSVARLIGHED SOM EN FÆLLES BEVÆGELSE. Om psykoedukation med flygtningefamilier. Psyke & Logos, 27(2), 18. https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8322