CULTURAL INTEGRATION OF MIGRANT CITIZENS: A SOCIAL RESPONSIBILITY LEARNING PROJECT

Forfattere

  • Rashmi Singla Department of Psychology & Educational Research, Roskilde University
  • Lydia Ejang Akora Rehabilitation Center for Traumatised Refugees, Odense & consultant T.T.T.
  • Jasbir Panesar University of East London, and Sherico Care Homes Limited, London
  • Kaisa Lindström Otava Folk High School, Mikkeli

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8320

Nøgleord:

Social ansvarlighed, Empowerment, Kompetencer

Resumé

Artiklen handler om prakisforskning baseret på et transnationalt EU-projekt, der sigter på at forbedre »adult migrant learners’ « kompetencer for aktiv deltagelse i samfundet. Projektets formål var forbedring af de voksnes forståelse af socialt ansvar på forskellige niveauer ved at gøre dem bevidst om deres rettigheder og pligter – både som medborgere, som forældre og som enkeltpersoner. Projektets grundlæggende begrundelse er et empowerment perspektiv, set som processer hvorigennem underprivilegerede individer og socialgrupper forbedrer deres evne til at skabe, overskue, kontrollere og håndtere materielle, sociale, kulturelle og symbolske ressourcer. Uformelle læringstilgange såsom dialogiske psykosociale workshops, »creative writing workshops« og filmproduktion, blev benyttet i forskellige geografiske kontekster: en NGO i København, Danmark, en NGO i London, United Kingdom og en Folkehøjskole i Mikkeli, Finland i perioden fra 2003 til 2006. Projektet indeholdt bl.a. etablering af kontakt på tværs af etniske, uddannelsesmæssige og nationale grænser, inddragelse af »adult migrant learners’« stemmer og løbende evaluering. Artiklen diskuterer ligeledes begrænsningerne af de tidsafgrænsede projekter.

På trods af forskellige dominerende fokus i de tre lande (forældre- empowerment i Danmark, forbedrede jobmuligheder og entreprenørskab i UK og forbedret social tilpasning i Finland) var det fælles aspekt i projektet, at de voksne kursister kunne reflektere over deres forståelse af deres medborgerskab i en kontekst af multikulturalisme og postmodernisme. Derudover var der fælles temaer, hvor lige muligheder, social inklusion og racisme inden for hvert land blev belyst med inddragelse af implikationerne for de voksne. Desuden belyser artiklen, hvordan videnformidling gennem transnationale konferencer førte til øget empowerment og forbedret socialt ansvar ikke kun blandt kursisterne, men også blandt de professionelle.

Forfatterbiografier

Rashmi Singla, Department of Psychology & Educational Research, Roskilde University

Rashmi Singla, cand. psych., M.Sc., ph.d. er Assistant Professor, Department of Psychology & Educational Research, Roskilde University

Lydia Ejang Akora, Rehabilitation Center for Traumatised Refugees, Odense & consultant T.T.T.

Lydia Ejang Akora, cand.psych., Psychologist, Family Therapist, Rehabilitation Center for Traumatised Refugees, Odense & consultant T.T.T.

Jasbir Panesar, University of East London, and Sherico Care Homes Limited, London

Jasbir Panesar, BA (Hons), MA Social Science, Postgraduate Certificate in Teaching and Learning in Higher Education, Community Development Co-Ordinator, University of East London, and Sherico Care Homes Limited, London, UK.

Kaisa Lindström, Otava Folk High School, Mikkeli

Kaisa Lindström, M.A., Principal, Otava Folk High School, Mikkeli

Downloads

Publiceret

2006-12-31

Citation/Eksport

Singla, R., Akora, L. E., Panesar, J., & Lindström, K. (2006). CULTURAL INTEGRATION OF MIGRANT CITIZENS: A SOCIAL RESPONSIBILITY LEARNING PROJECT. Psyke & Logos, 27(2), 24. https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8320