MANGFOLDIGHEDENS ZOMBIER OG KLONER

Forfattere

  • Dorthe Staunæs Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Organisation og læring

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8312

Nøgleord:

Social ansvarlighed, Mangfoldighedsledelse

Resumé

I de sidste årtier har forskellige professionaliserede håndteringer af sociokulturel mangfoldighed været på dagsordenen. Nu synes turen at være kommet til implementering af forskellige typer af mangfoldighedsledelse, der implicerer en gennemgribende reorganisering og styring af organisationen baseret på en opfattelse af sociokulturel diversitet som (økonomisk) ressource. Som en konsekvens af forskydning mod individuelle kompetencer og mangfoldighedsledelse kunne det tænkes, at klassiske sociokulturelle kategorier som etnicitet, race og køn udmanøvreres. Omvendt kan klassiske differentieringsmekanismer virke på mere subtile måder. Ved at koble forskellige foucauldianske inspirerede teorier om styringsteknologier, subjektivering, sociokulturel diversitet og intersektionalitet eksemplificerer artiklen hvad mangfoldighedstiltag kan producere gennem en analyse af en informations- og læringsvideo. Videoen begrebssættes som en art styringsteknologi, der skal ‘skole’ medarbejdere i at tænke mangfoldighed. I videoen sammenflettes en række modsætningsfyldte fortælletråde af såvel neoliberal som klassekamps- og standpunktspolitisk karakter. Den forstyrrer traditionelle forestillinger om den passende medarbejderstab og etablerer samtidig en velkendt hierarkisk ordning af andetheder. Mangfoldighedsfortællingen i videoen fremmer næppe en produktion af forskellighed, men iværksætter snarere en sofistikeret form for kulturel kloning af sammehed, og sociokulturelle kategorier som etnicitet, race og køn ser ud til at leve videre som en art zombier, der nægter at dø. Artiklen afsluttes med at initiere nogle diskursive åbninger for alternative fortællinger om mangfoldighed og håndteringerne af samme.

Forfatterbiografi

Dorthe Staunæs, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Organisation og læring

Dorthe Staunæs er lektor, cand.psych, ph.d. ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Organisation og læring

Downloads

Publiceret

2006-12-31

Citation/Eksport

Staunæs, D. (2006). MANGFOLDIGHEDENS ZOMBIER OG KLONER. Psyke & Logos, 27(2), 19. https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8312