BARNETS INTENTIONSFORSTÅELSE SOM UDVIKLINGSPSYKOLOGISK FORUDSÆTNING FOR SOCIAL ANSVARLIGHED
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8311Nøgleord:
Social ansvarlighed, IntentionsforståelseResumé
For at man skal kunne optræde socialt ansvarligt, skal en lang række forudsætninger være opfyldt. Nærværende artikel handler om en helt basal af disse forudsætninger, nemlig evnen til overhovedet at opfatte sig selv og andre mennesker som intentionelle væsener – et emne der inden for udviklingspsykologien gennem de sidste ca. 30 år har gennemgået en rivende udvikling. Først skal vi se på de første verbale manifestationer af en intentionsforståelse i ontogenesen, der i en årrække blev antaget for at være de mest pålidelige indikatorer for intentionsforståelse. Dernæst skal vi se på non-verbale manifestationer, der siden har givet indtryk af, at intentionsforståelse reelt påbegyndes væsentligt tidligere, end de tidligste verbale manifestationer skulle indikere. Efterfølgende skal vi imidlertid se på en undersøgelse, der tyder på, at dele af intentionsforståelsen faktisk først kommer på plads relativt sent i ontogenesen. I artiklen hævdes således, at udviklingen af barnets intentionsforståelse ikke kan henregnes til ét specifikt tidspunkt i ontogenesen, men snarere skal ses som en proces, hvor barnet over tid forstår stadigt mere komplekse aspekter af egne og andres intentioner.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.