SOCIAL ANSVARLIGHED OG PSYKOLOGI

Forfattere

  • Peter Berliner Københavns Universitet Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8304

Nøgleord:

Social anvarlighed

Resumé

Psykologien kan bidrage væsentligt til social ansvarlighed gennem at forholde sig til den brug, der gøres inden for politik af psykologi, ligesom den kan bidrage til at synliggøre hvorledes ulighed, undertrykkelse, eksklusion og vold har en negativ indvirkning på mental sundhed og menneskelig værdighed. Dette kan ske ved (1) en videnskabeligt underbygget dokumentation af disse negative virkninger; (2) at vise de positive virkninger – på mental sundhed – af livsvilkår, der opfylder menneskerettighederne og derved giver mulighed for deltagelse og medindflydelse i samfundet; (3) at lade andre perspektiver end de dominerende diskurser blive hørt – med særligt henblik på de ekskluderende og undertryktes stemmer i et globalt perspektiv; og (4) at inddrage underprivilegerede grupper i forskningen som en mulighed for øgning af vores viden samtidigt med at det er en konkret omfordeling af ressourcer og magt. I denne indledning gives der en begrundelse for, at psykologien som videnskab må omfatte overvejelser over dens egen sociale ansvarlighed samt eksempler på, hvorledes dette kan gøres – med henvisning til artiklerne i dette temanummer.

Forfatterbiografi

Peter Berliner, Københavns Universitet Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Peter Berliner er lektor i psykologi, Københavns Universitet og professor MSO ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring

Downloads

Publiceret

2006-12-31

Citation/Eksport

Berliner, P. (2006). SOCIAL ANSVARLIGHED OG PSYKOLOGI. Psyke & Logos, 27(2), 26. https://doi.org/10.7146/pl.v27i2.8304