»MÅ JEG, MÅ JEG, MÅ JEG?« – om børns oplevelse af indflydelse i familie og skole

Forfattere

  • Grethe Kragh-Müller Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v27i1.8296

Nøgleord:

Demokrati, Børneliv og grænser

Resumé

I løbet af de seneste 30-40 år har samfundet udviklet sig på en lang række områder. Den øgede individualisering og demokratisering i samfundet generelt har betydet, at der både på det værdimæssige og det lovgivningsmæssige niveau er ønske om, at også børn inddrages i den demokratiske proces. I artiklen her tages med et kritisk psykologisk udgangspunkt afsæt i et forskningsprojekt – »Børneliv og grænser«, hvor 26 børn samt deres forældre, lærere og pædagoger er interviewet om deres syn på barn-voksen relationen, om opdragelse og om børns indflydelse i hverdagslivet hjemme og i skolen. I artiklen er der primært taget udgangspunkt i børneinterviewene for at indkredse børnenes perspektiver og give dem stemme i forhold til emnet om børn og demokrati.

Det fremgår af artiklen, at det har stor betydning for børn at have indflydelse på eget liv, men også at børn på godt og ondt er afhængige af den indflydelse, som de voksne giver børnene mulighed for at udøve. Af artiklen fremgår, at nogle børn oplever at leve et fremmedbestemt liv. Dette gør det sværere for dem at have føling med egne emotioner og interesser som udgangspunkt for handling, og det bliver dermed sværere for dem at erkende mulighederne for deltagelse og indflydelse i det fælles liv og de fælles handlesammenhænge. Hvis børnene derimod inddrages i den demokratiske proces, giver det dem mulighed for at forstå sig selv og deres omverden, og dermed på sigt at tage fuldgyldig del i den demokratiske proces i et demokratisk samfund.

Forfatterbiografi

Grethe Kragh-Müller, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring

Grethe Kragh-Müller er lektor på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Forskningsprogrammet Diversitet, Kultur og Forandring

Downloads

Publiceret

2006-07-31

Citation/Eksport

Kragh-Müller, G. (2006). »MÅ JEG, MÅ JEG, MÅ JEG?« – om børns oplevelse af indflydelse i familie og skole. Psyke & Logos, 27(1), 23. https://doi.org/10.7146/pl.v27i1.8296

Nummer

Sektion

Artikler