TRANSFORMATIV OG EKSPANSIV LÆRING I TO VOKSENLÆRINGSMILJØER

Forfattere

  • Peter Musaeus Århus Universitet, Psykologisk Institut
  • Ole Steen Kristensen Århus Universitet, Psykologisk Institut

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v26i2.8261

Nøgleord:

Udviklinger i voksenlivet, Voksenlæringsmiljøer

Resumé

Artiklen argumenterer for, at voksenlæring skal anskues i forhold til transformation af den voksnes perspektiv samt ekspansion af et praksisfællesskab. Voksenlæring defineres som ændringer i et subjekts forhold til et objekt medieret af redskaber eller artefakter. Artiklen undersøger voksenlæring ud fra to teorier: Transformativ læringsteori (Mezirow) og virksomhedsteori (Engeström). Mens transformativ læringsteori anskuer læring og transformation i forhold til kritisk selvrefleksion, begrebssætter virksomhedsteorien læring og specifikt ekspansiv læring som modsætninger mellem systemer medieret af dialog og artefakter. Teorierne kan situeres ved at analysere eksempler på henholdsvis et horisontalt og et vertikalt læringsmiljø. Eksemplerne i artiklen er hentet fra en reanalyse af to casestudier. Det konkluderes, at voksenlæring kan fremmes gennem en udvikling af praksisfællesskaber, og at den voksnes refleksive forhold til sig selv og til verden må anskues ud fra en ekspansion af en samfundsmæssig praksis og ikke blot som subjektive betingelser for læring og selvrefleksion.

Forfatterbiografier

Peter Musaeus, Århus Universitet, Psykologisk Institut

Peter Musaeus er ph.d., cand.psych. ansat som post-doc ved Århus Universitet, Psykologisk Institut

Ole Steen Kristensen, Århus Universitet, Psykologisk Institut

Ole Steen Kristensen er ph.d., cand.psych. og ansat som lektor ved Århus Universitet, Psykologisk Institut

Downloads

Publiceret

2005-12-31

Citation/Eksport

Musaeus, P., & Kristensen, O. S. (2005). TRANSFORMATIV OG EKSPANSIV LÆRING I TO VOKSENLÆRINGSMILJØER. Psyke & Logos, 26(2), 16. https://doi.org/10.7146/pl.v26i2.8261