TRANSFORMATIV OG EKSPANSIV LÆRING I TO VOKSENLÆRINGSMILJØER
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v26i2.8261Nøgleord:
Udviklinger i voksenlivet, VoksenlæringsmiljøerResumé
Artiklen argumenterer for, at voksenlæring skal anskues i forhold til transformation af den voksnes perspektiv samt ekspansion af et praksisfællesskab. Voksenlæring defineres som ændringer i et subjekts forhold til et objekt medieret af redskaber eller artefakter. Artiklen undersøger voksenlæring ud fra to teorier: Transformativ læringsteori (Mezirow) og virksomhedsteori (Engeström). Mens transformativ læringsteori anskuer læring og transformation i forhold til kritisk selvrefleksion, begrebssætter virksomhedsteorien læring og specifikt ekspansiv læring som modsætninger mellem systemer medieret af dialog og artefakter. Teorierne kan situeres ved at analysere eksempler på henholdsvis et horisontalt og et vertikalt læringsmiljø. Eksemplerne i artiklen er hentet fra en reanalyse af to casestudier. Det konkluderes, at voksenlæring kan fremmes gennem en udvikling af praksisfællesskaber, og at den voksnes refleksive forhold til sig selv og til verden må anskues ud fra en ekspansion af en samfundsmæssig praksis og ikke blot som subjektive betingelser for læring og selvrefleksion.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.