PSYKOTERAPISUPERVISIONENS DIDAKTIK

Forfattere

  • Claus Haugaard Jacobsen Universitetsklinikken, Psykologi, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v26i2.8258

Nøgleord:

Udviklinger i voksenlivet, Supervision, Didaktik

Resumé

Artiklen undersøger aspekter ved supervisionens didaktik, forstået som nogle refleksioner over mål, indhold, metoder og medier i tilrettelæggelsen og udformningen af psykoterapisupervision. Med inddragelse af teorier om mesterlære og rollemodel-indlæring samt Dreyfus & Dreyfus’ femtrinsmodel for faglig udvikling diskuteres, hvorledes supervisionens delmål, indhold, ramme og form kan tilrettelægges, således at supervisandens læring og udvikling optimeres. I relation hertil drøftes også betydningen af supervisionens materiale, herunder brugen af AV-medier. Der argumenteres for, hvorledes inddragelsen af parallel-processer på flere måder kan udgøre et element i supervisandens tilegnelsen af psykoterapeutiske færdigheder, ligesom dikotomien mellem supervision som en enten pædagogisk eller terapeutisk aktivitet søges ophævet.

Forfatterbiografi

Claus Haugaard Jacobsen, Universitetsklinikken, Psykologi, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet

Claus Haugaard Jacobsen er cand. psych., aut. psykolog, specialist og supervisor i psykoterapi, fhv. studielektor i klinisk psykologi, leder af Universitetsklinikken, Psykologi, Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet

Downloads

Publiceret

2005-12-31

Citation/Eksport

Haugaard Jacobsen, C. (2005). PSYKOTERAPISUPERVISIONENS DIDAKTIK. Psyke & Logos, 26(2), 15. https://doi.org/10.7146/pl.v26i2.8258