KONTINUITET OG DISKONTINUITET I UDVIKLINGSPSYKOLOGIEN

Forfattere

  • Peter Krøjgaard Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v26i2.8226

Nøgleord:

Udvilkinger i voksenlivet, Udviklingspsykologi

Resumé

Blandt de store klassiske udviklingsteorier (f.eks. Freud, Erikson og Piaget) var der typisk konsensus om den tese, at udvikling indebar kvalitative spring. I dag har disse klassiske teorier væsentlig mindre vægt end tidligere, og i moderne udviklingspsykologiske grundbøger fremhæves ofte kontinuiteten (og ikke diskontinuiteten) som det fremherskende karakteristikum ved udvikling. I artiklen vil denne kritik af de klassiske stadieteorier kort blive præsenteret. Med eksempler fra den del af udviklingspsykologien, der beskæftiger sig med børns udvikling, vil der imidlertid i forlængelse heraf blive argumenteret for, at en forståelse af, at udvikling udelukkende skulle være en kontinuer proces, i nogle sammenhænge er decideret misvisende. Med henblik på at bibeholde muligheden for at tale om kvalitative spring i udviklingspsykologien, men samtidig undgå de problemer, der er forbundet med traditionelle stadieteorier, foreslås et nyt begreb, domænespecifikke vendepunkter.

Forfatterbiografi

Peter Krøjgaard, Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Peter Krøjgaard er cand. psych. og ph.d. og ansat som lektor i udviklingspsykologi ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2005-12-31

Citation/Eksport

Krøjgaard, P. (2005). KONTINUITET OG DISKONTINUITET I UDVIKLINGSPSYKOLOGIEN. Psyke & Logos, 26(2), 18. https://doi.org/10.7146/pl.v26i2.8226