UTOPI I PRAKSIS – LÆRING SOM ET RUM FOR FRED

Forfattere

  • Peter Berliner Aarhus Universitet
  • Elena de Casas Soberón Cuauhtémoc University, Aguascalientes, Mexico
  • Jeppe Høj Christensen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v35i1.17515

Nøgleord:

Utopi, Læring, Uddannelse, Fred

Resumé

I denne artikel undersøger vi transformativ læring hos deltagerne i et postgraduate-uddannelsesprogram for lærere og pædagoger på alle niveauer, fra børnehaver til universiteter, i Aguascalientes i Mexico. Titlen på uddannelsesprogrammet er Uddannelse som et Rum for Fred.4 Uddannelsen omfattede 96 timers gruppesessioner (fire timer om ugen) med cirka 30 deltagere i hver gruppe. Målet er at opbygge kapacitet til at fremme et mere fredeligt (dvs. støttende og resilient) miljø i uddannelsesinstitutioner. Sessionerne blev organiseret i form af erfaringsbaseret læring med refleksioner gennem åbne dialoger baseret på deltagernes visioner og erfaringer. Ved afslutningen af uddannelsesprogrammet skrev deltagerne essays om den læreproces, de havde gennemgået. Disse essays blev analyseret tematisk for at give indsigt i deltagernes transformative læringsproces. Et af resultaterne var, at deltagerne oplevede en transformation fra at se undervisning som organiseret omkring konkurrence og straf til at forstå den som en fællesskabende proces, der bygger på glæden ved at undervise samt samarbejde og gensidig støtte.5 På denne måde opbygges en forståelse, der bidrager til at skabe en praksis, der inviterer eleverne ind i et miljø, hvor de kan få erfaringer med fredelig konfliktløsning, gensidig respekt og tillid, social støtte og samarbejde. I et større perspektiv åbner dette for en forståelse af social tillid og fred som en social ressource, idet fredelig konfliktløsning, tillid og samarbejde netop er betydningsfulde faktorer i at bygge økonomisk, social, økologisk og kulturel bæredygtighed.

 

Forfatterbiografier

Peter Berliner, Aarhus Universitet

Peter Berliner er professor i Community Psykologi, Aarhus Universitet.

Elena de Casas Soberón, Cuauhtémoc University, Aguascalientes, Mexico

Elena de Casas Soberón er professor i klinisk psykologi og psykoanalyse, Cuauhtémoc University, Aguascalientes, Mexico.

Jeppe Høj Christensen, Aarhus Universitet

Jeppe Høj Christensen er ekstern lektor i resiliens og global pædagogik, Aarhus Universitet.

Downloads

Publiceret

2014-06-01

Citation/Eksport

Berliner, P., de Casas Soberón, E., & Høj Christensen, J. (2014). UTOPI I PRAKSIS – LÆRING SOM ET RUM FOR FRED. Psyke & Logos, 35(1), 24. https://doi.org/10.7146/pl.v35i1.17515