UTOPI I PRAKSIS – LÆRING SOM ET RUM FOR FRED
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v35i1.17515Nøgleord:
Utopi, Læring, Uddannelse, FredResumé
I denne artikel undersøger vi transformativ læring hos deltagerne i et postgraduate-uddannelsesprogram for lærere og pædagoger på alle niveauer, fra børnehaver til universiteter, i Aguascalientes i Mexico. Titlen på uddannelsesprogrammet er Uddannelse som et Rum for Fred.4 Uddannelsen omfattede 96 timers gruppesessioner (fire timer om ugen) med cirka 30 deltagere i hver gruppe. Målet er at opbygge kapacitet til at fremme et mere fredeligt (dvs. støttende og resilient) miljø i uddannelsesinstitutioner. Sessionerne blev organiseret i form af erfaringsbaseret læring med refleksioner gennem åbne dialoger baseret på deltagernes visioner og erfaringer. Ved afslutningen af uddannelsesprogrammet skrev deltagerne essays om den læreproces, de havde gennemgået. Disse essays blev analyseret tematisk for at give indsigt i deltagernes transformative læringsproces. Et af resultaterne var, at deltagerne oplevede en transformation fra at se undervisning som organiseret omkring konkurrence og straf til at forstå den som en fællesskabende proces, der bygger på glæden ved at undervise samt samarbejde og gensidig støtte.5 På denne måde opbygges en forståelse, der bidrager til at skabe en praksis, der inviterer eleverne ind i et miljø, hvor de kan få erfaringer med fredelig konfliktløsning, gensidig respekt og tillid, social støtte og samarbejde. I et større perspektiv åbner dette for en forståelse af social tillid og fred som en social ressource, idet fredelig konfliktløsning, tillid og samarbejde netop er betydningsfulde faktorer i at bygge økonomisk, social, økologisk og kulturel bæredygtighed.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.