"Fordi det er den nye virkelighed" - vildreden om ChatGPT læst teknologikritisk

Forfattere

  • Nis Langer Primdahl

Nøgleord:

teknologikritik, chatbots, ChatGPT, AI i pædagogik og uddannelse, teknologioptimisme

Resumé

I artiklen undersøges den vildrede, der bredte sig blandt danske universiteter, da ChatGPT blev tilgængelig kort for vintereksamen 2022/23. Universiteterne så sig på meget kort tid nødsaget til at formulere nye retningslinjer for afholdelse af eksaminer – med vidt forskellige resultater. Her valgte en række institutioner at forbyde brug af chatbotten med det argument, at det producerede arbejde ikke kunne siges at være den studerendes eget. Der var dog andre tilfælde, hvor institutioner tillod Chat- GPT som lovligt hjælpemiddel. Ud fra to teoretiske perspektiver, der deler et fokus på relationen mellem mennesket og digitale teknologier, diskuteres universiteternes begrundelser ud fra en tese om, at teknologier som ChatGPT ikke udelukkende kan betragtes som skadelige eller gavnlige, men må anskues ud fra deres ambivalens inden for det pædagogisk-psykologiske felt.

Referencer

AAU (2023). Generativ AI på AAU. https://www.studerende.aau.dk/praktisk/it/generativai-pa-aau#hvad-skal-jeg-v%C3%A6re-opm%C3%A6rksom-p%C3%A5?%C2%A0-

Baltsen, L.B. (2023, 21. januar). Den overraskede verden med sin intelligens: Nu forbyder flere af landets universiteter chatrobot til eksaminer. Dr.Dk. https://www.dr.dk/nyheder/indland/den-overraskede-verden-med-sin-intelligens-nu-forbyder-flere-aflandets

Biesta, G. (2013). The beautiful risk of education. Paradigm Publishers.

Coeckelbergh, M. (2019). Skillful coping with and through technologies: Some challenges and avenues for a Dreyfus-inspired philosophy of technology. AI & SOCIETY, 34(2), 269-287. https://doi.org/10.1007/s00146-018-0810-3

Cook, J. (2023). Train ChatGPT To Write Like You In 5 Easy Steps. Forbes. https://www.forbes.com/sites/jodiecook/2023/06/15/train-chatgpt-to-write-like-you-in-5-easysteps/?sh=6b7ae4ab530f

Derrida, J. (1973). Speech and phenomena, and other essays on Husserl’s theory of signs. Northwestern University Press.

Derrida, J. (2004). „Plato’s Pharmacy“. I Dissemination. Continuum.

Dohn, N.B. (2006). Karaktergivning – intuitiv ekspertise eller ‘viden i praksis’? Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 1(1), 38-46. https://doi.org/10.7146/dut.v1i1.5673

Dohn, N.B. (2013). “Viden i praksis”—Implikationer for it-baseret læring. Res Cogitans, 9(1), 94-128.

Doroudi, S. (2022). The Intertwined Histories of Artificial Intelligence and Education. International Journal of Artificial Intelligence in Education. https://doi.org/10.1007/s40593-022-00313-2

Dreyfus, H.L. (1972). What computers can’t do: A critique of artificial reason (1. udgave). Harper & Row.

Dreyfus, H.L. (1992). What computers still can’t do: A critique of artificial reason (rev. udgave, [repr.]). MIT Press.

Dreyfus, H.L. (2001). On the internet. Routledge.

Dreyfus, H.L. (2007). Why Heideggerian AI failed and how fixing it would require making it more Heideggerian. Artificial Intelligence, 171(18), 1137-1160. https://doi.org/10.1016/j.artint.2007.10.012

Dreyfus, H.L. & Dreyfus, S.E. (1986). Mind over machine: The power of human intuition

and expertise in the era of the computer (Repr.). The Free Pr.

Dreyfus, H.L. & Kelly, S.D. (2011). All things shining: Reading the Western classics to find meaning in a secular age. Free Press.

Kemp, P. (1994). Det uerstattelige: En teknologi-etik (2. gennemsete udgave). Spektrum.

Kouppanou, A. (2015). Bernard Stiegler’s Philosophy of Technology: Invention, decision, and education in times of digitization. Educational Philosophy and Theory, 47(10), 1110-1123. https://doi.org/10.1080/00131857.2015.1045819

Lewin, D. (2016). The Pharmakon of Educational Technology: The Disruptive Power of Attention in Education. Studies in Philosophy and Education, 35(3), 251-265. https://doi.org/10.1007/s11217-016-9518-3

Lim, W.M., Gunasekara, A., Pallant, J.L., Pallant, J.I. & Pechenkina, E. (2023). Generative AI and the future of education: Ragnarök or reformation? A paradoxical perspective from management educators. The International Journal of Management Education, 21(2), 100790. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100790

Nissen, S.K. (2023, 9. februar). I fremtiden bliver en robot en del af din læsegruppe. Uniavisen. https://uniavisen.dk/i-fremtiden-bliver-en-robot-en-del-af-din-laesegruppe/

Rosa, H. (2016). Resonanz: Eine Soziologie der Weltbeziehung (1. udgave). Suhrkamp.

Rosa, H. & Endres, W. (2017). Resonanspædagogik: Når det knitrer i klasseværelset. Hans Reitzels Forlag.

Stiegler, B. (1998). Technics and time. Stanford University Press. https://doi.org/10.1515/9781503616738

Stiegler, B. (2010). Memory. I Critical terms for media studies (s. 64-87). The University of Chicago Press.

Stiegler, B. (2017). Philosophising by accident: Interviews with Élie During. Edinburgh University Press. https://doi.org/10.1515/9781474408240

Stiegler, B. (2020). Nanjing Lectures (2016-2019). Open Humanities Press.

Stiegler, B. (2020). Nanjing Lectures (2016-2019). Open Humanities Press.

Turing, A. M. (1950). I.—COMPUTING MACHINERY AND INTELLIGENCE. Mind, LIX (236), 433-460. https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433

Vlieghe, J. (2013). Education in an Age of Digital Technologies: Flusser, Stiegler, and Agamben on the Idea of the Posthistorical. Philosophy & Technology, 27(4), 519-537. https://doi.org/10.1007/s13347-013-0131-x

Wenger, E. (1990). Toward a theory of cultural transparency: Elements of a social discourse of the visible and the invisible. Doctoral dissertation, University of California.

Žižek, S. (2023). Artificial Idiocy. https://www.project-syndicate.org/commentary/aichatbots-naive-idiots-no-sense-of-irony-by-slavoj-zizek-2023-03

Publiceret

2024-06-11

Citation/Eksport

Nis Langer Primdahl. (2024). "Fordi det er den nye virkelighed" - vildreden om ChatGPT læst teknologikritisk . Psyke & Logos, 45(1), 49–66. Hentet fra https://tidsskrift.dk/psyke/article/view/146545