Skulpturen og nærværet af det virkelige
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v14i2.135862Resumé
Med udgangspunkt i nogle skulpturer af Brancusi gives der en fænomenologisk beskrivelse af, hvordan det det virkelige viser
sig for os, når vi forholder os kontemplativt. Det uddybes, hvordan mødet med en skulptur kan gøre os opmærksomme på det,
som konstituerer det virkelige, idet det påpeges, hvordan nærværet af det immanent virkelige på en gang falder sammen med
og står i modsætning til nærværet af det transcendent virkelige. På en og samme tid er vi intenst bevidste om nærværet af det
stoflige og det ikke-stoflige, om nærværet af det finite og det infinite og om nærværet af det relative og det absolutte.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.