Grænser for rationalitet
- om det pædagogiske arbejdes flertydighed
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135483Resumé
Artiklen tager udgangspunkt i den intentionelle forståelse, der knytter sig begreberne 'opdragelse' og 'undervisning'. Efter at have påpeget det væsentlige, men begrænsede, i en sådan forstdelse fremhæver den og diskuterer betydningen af den forestilling om den rationelle diskurs, der præger den videnskabelige og praktiske opfattelse af praktisk opdragelses- og undervisningsarbejde. Det påpeges i den sammenhæng, at pædagogens og lærerens troværdighed på mange måder udgør det centrale element i det pædagogiske arbejde, og at dette måske skjules af ideologien om den rationelle diskurs.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.