Grænser for rationalitet

- om det pædagogiske arbejdes flertydighed

Forfattere

  • Lars Jakob Muschinsky

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135483

Resumé

Artiklen tager udgangspunkt i den intentionelle forståelse, der knytter sig begreberne 'opdragelse' og 'undervisning'. Efter at have påpeget det væsentlige, men begrænsede, i en sådan forstdelse fremhæver den og diskuterer betydningen af den forestilling om den rationelle diskurs, der præger den videnskabelige og praktiske opfattelse af praktisk opdragelses- og undervisningsarbejde. Det påpeges i den sammenhæng, at pædagogens og lærerens troværdighed på mange måder udgør det centrale element i det pædagogiske arbejde, og at dette måske skjules af ideologien om den rationelle diskurs.

Downloads

Publiceret

2023-02-28

Citation/Eksport

Muschinsky, L. J. (2023). Grænser for rationalitet: - om det pædagogiske arbejdes flertydighed. Psyke & Logos, 12(2). https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135483