Uddannelse, opdragelse og modernitet
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135482Resumé
Artiklen foretager en opsporing af hvordan relationen mellem uddannelse og opdragelse er blevet reflekteret og kommet til udtryk i
den uddannelsespolitiske ogfolkeskolepædagogiske debat inden for de seneste årtier. Denne udvikling i den pædagogiske debat sættes i sammenhæng med modernitetsprocessens betydning for forandringsprocesser i uddannelsessystemet.
Den danske uddannelsespolitiske debat relateres til den uddannelsespolitiske højrebølge, som også andre vestlige nationer præges af, og der drages paralleller til den amerikanske uddannelsesretorik. Effektivisering af uddannelsesystemet er et fælles kodeord, som peger på etablering af fast definerede videnselementer i undervisningen, og en styrkelse af den opdragelsesmæssige side. Karakteren og konsekvenserne af sådanne initiativer diskuteres ud fra et kritisk pædagogisk perspektiv.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.