Uddannelse, opdragelse og modernitet

Forfattere

  • Jan Kampmann

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135482

Resumé

Artiklen foretager en opsporing af hvordan relationen mellem uddannelse og opdragelse er blevet reflekteret og kommet til udtryk i
den uddannelsespolitiske ogfolkeskolepædagogiske debat inden for de seneste årtier. Denne udvikling i den pædagogiske debat sættes i sammenhæng med modernitetsprocessens betydning for forandringsprocesser i uddannelsessystemet.
Den danske uddannelsespolitiske debat relateres til den uddannelsespolitiske højrebølge, som også andre vestlige nationer præges af, og der drages paralleller til den amerikanske uddannelsesretorik. Effektivisering af uddannelsesystemet er et fælles kodeord, som peger på etablering af fast definerede videnselementer i undervisningen, og en styrkelse af den opdragelsesmæssige side. Karakteren og konsekvenserne af sådanne initiativer diskuteres ud fra et kritisk pædagogisk perspektiv.

Downloads

Publiceret

2023-02-28

Citation/Eksport

Kampmann, J. (2023). Uddannelse, opdragelse og modernitet. Psyke & Logos, 12(2). https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135482