Forældre uden opdragelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v12i2.135467Resumé
Udgangspunktet for denne artikel er det praktiske arbejde som den ene af os ( Lone) til daglig er engageret i som forstander for et amtsligt familiecenter, der især beskæftiger sig med familier, hvis ofte omfattende problemer implicerer en mangelfuld omsorg og opdragelse af børnene. Eller rettere sagt dette er det ene udgangspunlå, for det andet udgangspunkt er teoretisk, nemlig spørgsmålet om sammenhængen mellem personlighedspsykologiske, sociale og pædagogiske
forhold, den sammenhæng som er søgt begrebsliggjort med metaforen: »Den sociale arv«. Det teoretiske spørgsmdl er: Hvordan kan vi forstå den slægthistoriske opretholdelse af socialt stigmatiserede problemfamilier generation efter generation gennem overførslen af forældrenes personlighedstræk til børnene via den transmissionsproces, som hedder omsorg og opdragelse? Det praktiske spørgsmdl er derimod: Hvordan kan forældrene gennem familiebehandling få hjælp til at bryde denne uheldsvangre
kæde? Og grundenn til at vi vil behandle de to sæt af spørgsmdl i sammenhæng er at vi tror de begge vil have godt af det. Det praktiske arbejde forudsætter nemlig en teoretisk analyse- og forståelsesramme. Det teoretiske arbejde stiller på sin side krav til empiriske erfaringer som induktions- og afprøvningsmateriale.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.