Tekstforståelse-tekstbehandling-tekstproduktion
Et diskussionsoplæg med henblik på pædagogisk udnyttelse af moderne tekstbehandlingssystemer
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v5i2.135460Resumé
Nærværende artikel drejer sig om baggrund og muligheder for at operationalisere begrebet tekstforståelse. Hvilke overvejelser er nødvendige for at kunne angive observationsmuligheder/typer, med tilhørende sæt af kriterier, som grundlag for fortolkning af udtryk for tekstforståelse og progression i tekstforståelse. Artiklen skitserer hovedlinierne i sådanne overvejelser, og stiller
spørgsmålet, om de udgør et tilstrækkeligt grundlag til at komme i gang med arbejdet om tekstbehandlingssystemers pædagogiske muligheder. Den følgende artikel vil beskæftige sig med udmøntning af overvejelserne i tilrettelæggelsen af undersøgelser, med udvalgte eksempler på (skøn)litterære tekster som udgangspunkt.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.