Kognitionens logikker
Handling, sprog og datamater
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v5i2.135448Resumé
For at belyse datamaters mulige betydning for individuel menneskelig erkendelse stilles spørgsmålet, om denne erkendelse er logisk i samme forstand som forarbejdningen af information i en datamat, dvs formal-logisk. Det søges vist at tankeprocesserne ikke følger formallogiske slutningsregler, og at den begrebsmæssige viden, som er genstand for tænkningen, ikke er struktureret i logiske klasser. Tænkningens og begrebernes "logik" synes derimod at være virksomhedernes - de reele handlingers - logik. Handlingerne bestemmer hvilke træk ved virkelighedens genstande, der begrebsliggøres; i dette univers af operationel (handlingsmæssig) viden er logiske regler unødvendige idet handlingernes må/rationalitet er indbygget i selve vidensstrukturen. Imidlertid kan brugen af symbolske udtryksmidler føre til selektiv eksplicitering og bevidstgørelse af den operationelle
viden. De formelle sprog, der anvendes til at programmere og styre datamater, synes særlig velegnede til at eksplicitere procedure-viden, dvs viden om hvordan handlinger og tankeprocesser udføres. Forudsætningerne for at høste en sådan erkendelsesgevinst ved at bruge datamater i undervisningen er sandsynligvis, at eleverne lærer selv at udtrykke sig i et passende programmeringssprog, og at de i forvejen har operationel viden om de processer, de prøver at programmere.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.