Den pædagogiske grundfortælling, den pædagogiske relation og pædagogisk paternalisme
- identificering af et moralsk problem i pædagogikken
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v6i2.134433Resumé
I det sidste tiår er der vokset et krav frem om, at der mellem den, der opdrager/underviser og den, der opdrages/undervises, bør etableres en særlig intim-forpligtende relation, en egentlig "pædagogisk relation". Det er artiklens påstand, at denne relatfon rummer et moralsk problem, og det er artiklens formål mere præcist at identificere, hvori det består. Dette gøres ved at omtale tre teoretiske tilgange, der alle belyser aspekter ved den pædagogiske relation, nemlig en tilgang fra den narratologiske tradition, der analyserer, hvad der betegnes den "pædagogiske grundfortælling", en tilgang fra den åndsvidenskabelige tradition, der analyserer "der pädagogische Bezug", og en tilgang fra den analytiske, praktiske filosofi, der behandler den paternalistiske problematik. I et sidste afsnit vises det, at lige netop i kraft af den pædagogiske relations særlige natur opstår der - ud fra et anti-paternalistisk synspunkt - et moralsk problem.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.