Den pædagogiske grundfortælling, den pædagogiske relation og pædagogisk paternalisme

- identificering af et moralsk problem i pædagogikken

Forfattere

  • Sven Erik Nordenbo

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v6i2.134433

Resumé

I det sidste tiår er der vokset et krav frem om, at der mellem den, der opdrager/underviser og den, der opdrages/undervises, bør etableres en særlig intim-forpligtende relation, en egentlig "pædagogisk relation". Det er artiklens påstand, at denne relatfon rummer et moralsk problem, og det er artiklens formål mere præcist at identificere, hvori det består. Dette gøres ved at omtale tre teoretiske tilgange, der alle belyser aspekter ved den pædagogiske relation, nemlig en tilgang fra den narratologiske tradition, der analyserer, hvad der betegnes den "pædagogiske grundfortælling", en tilgang fra den åndsvidenskabelige tradition, der analyserer "der pädagogische Bezug", og en tilgang fra den analytiske, praktiske filosofi, der behandler den paternalistiske problematik. I et sidste afsnit vises det, at lige netop i kraft af den pædagogiske relations særlige natur opstår der - ud fra et anti-paternalistisk synspunkt - et moralsk problem.

Downloads

Publiceret

2023-02-28

Citation/Eksport

Nordenbo, S. E. (2023). Den pædagogiske grundfortælling, den pædagogiske relation og pædagogisk paternalisme: - identificering af et moralsk problem i pædagogikken. Psyke & Logos, 6(2). https://doi.org/10.7146/pl.v6i2.134433

Nummer

Sektion

Artikler