Freud og pædagogikken

Forfattere

  • Staf Callewaert

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v10i1.134244

Resumé

I artiklen behandles kort tre temaer. For det første argumenteres på et mere intuitivt grundlag mod den ide, at der findes en "psykoanalytisk pædagogik", selv om Freud selv har anvendt dette udtryk. Argumentationen er rettet mod visse sider af mange progressive, nye, alternative, radikale pædagogiske retninger og/eller teorier, der entenforveksler udviklingspsykologi med pædagogik, eller tager Freud til indtægt for en frigørende pædagogik på en ureflekteret måde. For det andet gøres opmærksom på
Filloux 's oversigtsartikei der ganske godt sammenfatter, hvad der er sket, uden at øve vold mod spørgsmålenes kompleksitet. I tilslutning til et kort referat af Filloux 's artikel går jeg nærmere ind på tre af Freuds hvad pædagogikken angår mere eksplicitte tekster. Til sidst refereres til det første kapitel af Catherine Millot's bog "Freud, en anti-pædagog?" der giver en bestemt fortolkning af Freuds egen udvikling af temaet

Downloads

Publiceret

2023-03-15

Citation/Eksport

Callewaert, S. (2023). Freud og pædagogikken. Psyke & Logos, 10(1). https://doi.org/10.7146/pl.v10i1.134244