Tosprogethed, intelligensudvikling og metasproglige færdigheder
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v11i1.134197Resumé
Under visse forhold er tosprogethed en fordel for intelligensudviklingen,
under andre forhold er tosprogethed en hindring. Tosprogetheden er imidlertid ikke årsag, men virkning. Årsagen er arten af de tosprogede erfaringer, barnet får. Efter en opsummering af ti årsager til, at så mange indvandrerbørn i danske skoler udvikler en mangelfuld tosprogethed, gennemgås forskellige teorier om årsagen til sammenhængen mellem arten af tosprogethed og den kognitive udvikling.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.