PSYKOLOGI SOM UNDERVISNINGSFAG I DE GYMNASIALE UDDANNELSER
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v21i1.133629Resumé
Artiklen redegør for den udvikling, psykologi som undervisningsfag i de gymnasiale uddannelser har gennemgået, siden faget blev introduceret med HF's oprettelse i 1967. Faget nød fra starten stor popularitet blandt kursisterne, mens det i mange år kneb med at opnå accept som et væsentligt gymnasialt fag, både blandt politikere, lærere i andre gymnasiale fag og sågar også blandt psykologer. Således blev der først i 1979 – under protest fra Dansk Psykologforening – oprettet en egentlig psykologilæreruddannelse, og således skulle der et antal gymnasiereformer til, før der så sent som i 1993 var politisk vilje til også at indføre psykologi som fag i gymnasiet. Men siden da har psykologi konsolideret sin position som et centralt både alment dannende
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.