PSYKOLOGI SOM UNDERVISNINGSFAG I DE GYMNASIALE UDDANNELSER

Forfattere

  • Anders Damsager

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v21i1.133629

Resumé

Artiklen redegør for den udvikling, psykologi som undervisningsfag i de gymnasiale uddannelser har gennemgået, siden faget blev introduceret med HF's oprettelse i 1967. Faget nød fra starten stor popularitet blandt kursisterne, mens det i mange år kneb med at opnå accept som et væsentligt gymnasialt fag, både blandt politikere, lærere i andre gymnasiale fag og sågar også blandt psykologer. Således blev der først i 1979 – under protest fra Dansk Psykologforening – oprettet en egentlig psykologilæreruddannelse, og således skulle der et antal gymnasiereformer til, før der så sent som i 1993 var politisk vilje til også at indføre psykologi som fag i gymnasiet. Men siden da har psykologi konsolideret sin position som et centralt både alment dannende

Forfatterbiografi

Anders Damsager

Anders Damsager er cand.mag. i dansk og psykologi og lektor ved Th. Langs HF-kursus
i Silkeborg.

Downloads

Publiceret

2022-08-04

Citation/Eksport

Damsager, A. (2022). PSYKOLOGI SOM UNDERVISNINGSFAG I DE GYMNASIALE UDDANNELSER. Psyke & Logos, 21(1). https://doi.org/10.7146/pl.v21i1.133629