KORSVEJE I DANSK PSYKOLOGI

– et par psykologisk-pædagogiske eksempler

Forfattere

  • Jørgen Hunsdahl

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v21i1.133628

Resumé

Skæringspunkter eller korsveje i psykologien defineres her som valgsituationer, hvor – set i bagklogskabens lys – to retninger eller tendenser (K.B. Madsen ville sikkert – 1986, bind 2, p. II – kalde det skolernes paradigmer) tegner sig relativt tydeligt. Videnskabssociologisk kommer senere et paradigmeskift med etablering af selvstændig magt-base. Tanke-eksperiment kunne være: hvordan ville faget have udviklet sig – eller afviklet sig – hvis..? Det skal ikke forblive ved tanken alene. Et par eksempler fra fagets nyere tid benyttes til at illustrere korsveje: Styringsformer versus demokrati-skvulp. Problemorienteringer versus pensum-lister. Fra objektivitet til kvalitet og retur. Fra Dansk Psykologi til psykologier i Danmark.

Forfatterbiografi

Jørgen Hunsdahl

Jørgen Hunsdahl er mag. art. fra 1962, i perioden 1965-1995 ansatsom afdelingsleder ved det daværende Institut for almen psykologi, lærerhøjskolen, København. Han er bl.a. bidragyder og konsulent (peer reviewer) ved det amerikanske Journal of the History of the Behavioral Sciences. P.t. associeret en forsker-gruppe i New York.

Downloads

Publiceret

2022-08-04

Citation/Eksport

Hunsdahl, J. (2022). KORSVEJE I DANSK PSYKOLOGI: – et par psykologisk-pædagogiske eksempler. Psyke & Logos, 21(1). https://doi.org/10.7146/pl.v21i1.133628