KORSVEJE I DANSK PSYKOLOGI
– et par psykologisk-pædagogiske eksempler
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v21i1.133628Resumé
Skæringspunkter eller korsveje i psykologien defineres her som valgsituationer, hvor – set i bagklogskabens lys – to retninger eller tendenser (K.B. Madsen ville sikkert – 1986, bind 2, p. II – kalde det skolernes paradigmer) tegner sig relativt tydeligt. Videnskabssociologisk kommer senere et paradigmeskift med etablering af selvstændig magt-base. Tanke-eksperiment kunne være: hvordan ville faget have udviklet sig – eller afviklet sig – hvis..? Det skal ikke forblive ved tanken alene. Et par eksempler fra fagets nyere tid benyttes til at illustrere korsveje: Styringsformer versus demokrati-skvulp. Problemorienteringer versus pensum-lister. Fra objektivitet til kvalitet og retur. Fra Dansk Psykologi til psykologier i Danmark.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.