VIDEN OG KOMPETENCE I AKADEMISK ARBEJDE:

En undersøgelse af ingeniørers brug af faglig basal viden ved løsning af industrielle problemer.

Forfattere

  • Torkil Clemmensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133510

Resumé

I artiklen diskuteres mulighederne for kognitionspsykologiske undersøgelser af akademisk kompetence og brugen af faglig basal viden i praktisk problemløsning. Der drages en analogi mellem medicinsk og ingeniørmæssig problemløsning. Et case-gengivelses paradigme udviklet i studier af medicinsk ekspertise (Patel og Groen, 1986; Boshuizen og Schmidt, 1992) præsenteres som en metode til at studere fem ingeniørers første bestemmelse af problemer i et industrielt anlæg. Udsagnsanalyse viser ekspertise-effekter ved genkaldelse af case-materialet og ved brug af basal reguleringsteoretisk og –teknisk viden. Disse resultater peger på, at den anvendte metode er robust og giver resultater, der er sammenlignelige

Forfatterbiografi

Torkil Clemmensen

Torkil Clemmensen er psykolog ved Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen, 8. Kontor, Københavns Kommune. Tidligere ansat som forskningsadjunkt ved Enheden for didaktik og uddannelsesforskning, Institut for Teknologi og Samfund, Danmarks Tekniske Universitet, Lyngby.

Downloads

Publiceret

2022-08-04

Citation/Eksport

Clemmensen, T. (2022). VIDEN OG KOMPETENCE I AKADEMISK ARBEJDE:: En undersøgelse af ingeniørers brug af faglig basal viden ved løsning af industrielle problemer. Psyke & Logos, 19(2). https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133510

Nummer

Sektion

Artikler