VIDEN OG KOMPETENCE I AKADEMISK ARBEJDE:
En undersøgelse af ingeniørers brug af faglig basal viden ved løsning af industrielle problemer.
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133510Resumé
I artiklen diskuteres mulighederne for kognitionspsykologiske undersøgelser af akademisk kompetence og brugen af faglig basal viden i praktisk problemløsning. Der drages en analogi mellem medicinsk og ingeniørmæssig problemløsning. Et case-gengivelses paradigme udviklet i studier af medicinsk ekspertise (Patel og Groen, 1986; Boshuizen og Schmidt, 1992) præsenteres som en metode til at studere fem ingeniørers første bestemmelse af problemer i et industrielt anlæg. Udsagnsanalyse viser ekspertise-effekter ved genkaldelse af case-materialet og ved brug af basal reguleringsteoretisk og –teknisk viden. Disse resultater peger på, at den anvendte metode er robust og giver resultater, der er sammenlignelige
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.