DEN MUSIKALSKE PSYKOLOG?
Professionslæring i musik og psykologi
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133508Resumé
Artiklen tager udgangspunkt i den skarpe opdeling, der kendetegner en række professionsuddannelser bl.a. psykologi, hvor de studerende først gennemgår en længerevarende teoretisk uddannelse, for så senere at anvende det lærte i praksis. Denne organisering af professionsoplæringen kaldes i denne sammenhæng for den sekventielle model. Forudsætninger og problemer med denne sekventielle model for professionsoplæring gennemgås. Med udgangspunkt i en undersøgelse fra det Jydske Musikkonservatorium af klaverstuderendes læreprocesser, argumenteres der for det hensigtsmæssige i en sideløbende organisering af professionslæringen, hvor professionsudøvelse og professionsoplæring foregår sideløbende. I den forbindelse påpeges en række medlæringsfaktorer. Eksempler fra konservatoriet viser, at når de studerende deltager i professionsudøvelsen samtidig med, at de er under uddannelse, forbereder de sig grundigere, lærer ved at betragte hvordan de erfarne griber faget an, samt at fejl og inspiration fungerer som væsentlige læringsressourcer. Endvidere påpeges det, at de studerende lærer ved selv at undervise. Forskellige muligheder for at psykologiuddannelsen kan drage nytte af indsigterne fra musikkonservatoriet fremhæves og, afslutningsvis overvejes forskellige forbehold i forbindelse med sammenligningerne mellem musik og psykologi.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.