DIDAKTIKKENS KOGNITIONSBEGREB
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133506Resumé
Kognitionsbegrebet er centralt for didaktikken som den del af pædagogikken, der særligt handler om undervisning. Didaktikkens kognitionsbegreb er imidlertid præget af forenklede metaforer. De forekommer i fire grundformer, der ser kognition som henholdsvis stof, vækstpotentiale, social praksis og konstruktion. På baggrund af nyere amerikanske kognitive tilgange til undervisning skitseres en mere nuanceret forståelse af kognition. Den danske didaktiks kognitionsbegreb analyseres og kritiseres.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.