DIDAKTIKKENS KOGNITIONSBEGREB

Forfattere

  • Per Fibæk Laursen

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133506

Resumé

Kognitionsbegrebet er centralt for didaktikken som den del af pædagogikken, der særligt handler om undervisning. Didaktikkens kognitionsbegreb er imidlertid præget af forenklede metaforer. De forekommer i fire grundformer, der ser kognition som henholdsvis stof, vækstpotentiale, social praksis og konstruktion. På baggrund af nyere amerikanske kognitive tilgange til undervisning skitseres en mere nuanceret forståelse af kognition. Den danske didaktiks kognitionsbegreb analyseres og kritiseres.

Forfatterbiografi

Per Fibæk Laursen

Per Fibæk Laursen, ph.d., er lektor i didaktik ved Københavns Universitet.

Downloads

Publiceret

2022-08-04

Citation/Eksport

Fibæk Laursen, P. (2022). DIDAKTIKKENS KOGNITIONSBEGREB. Psyke & Logos, 19(2). https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133506

Nummer

Sektion

Artikler