UDVIKLING AF KOMPETENCE I OPGAVESKRIVNING HOS UNIVERSITETSSTUDERENDE

Forfattere

  • Lotte Rienecker

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133502

Resumé

Opgaveskrivningskompetence på de videregående uddannelser vil sige at den studerende kender, bruger og respekterer sit fags tekster, konventioner og formater, kan præsentere (dele af) sin viden i en selvvalgt sammenhæng, kan forene elementer af tradition og fornyelse i forhold til sit faglige felt, kan metakommunikere i forhold til egen tekst, fagets tekster, teorier og metoder, og kan selektere, kritisere og distancere sig. Den kompetente opgaveskriver har både »taget universitetet på sig« og identificeret sig med dets normer, og formår at adskille sig nok fra de læste tekster og fra lærere og vejledere til at bruge, diskutere, nuancere og kritisere dem. Amerikansk og engelsk forskning har vist at opgaveskrivning bedst læres med en pædagogik der indebærer deltagernes procesorienterede arbejde med selv at skrive, og med at kommentere egen og andres opgavetekst. På Formidlingscentret, Københavns Universitet, underviser vi i opgaveskrivning med mest mulig brug af kommentering af modeleksempler og gensidig feedback på de studerendes tekster for at træne den afgørende metakommunikative kompetence.

Forfatterbiografi

Lotte Rienecker

Lotte Rienecker er cand. psych., leder af Formidlingscentret, Københavns Universitet,
Humaniora

Downloads

Publiceret

2022-08-04

Citation/Eksport

Rienecker, L. (2022). UDVIKLING AF KOMPETENCE I OPGAVESKRIVNING HOS UNIVERSITETSSTUDERENDE. Psyke & Logos, 19(2). https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133502

Nummer

Sektion

Artikler