UDVIKLING AF KOMPETENCE I OPGAVESKRIVNING HOS UNIVERSITETSSTUDERENDE
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133502Resumé
Opgaveskrivningskompetence på de videregående uddannelser vil sige at den studerende kender, bruger og respekterer sit fags tekster, konventioner og formater, kan præsentere (dele af) sin viden i en selvvalgt sammenhæng, kan forene elementer af tradition og fornyelse i forhold til sit faglige felt, kan metakommunikere i forhold til egen tekst, fagets tekster, teorier og metoder, og kan selektere, kritisere og distancere sig. Den kompetente opgaveskriver har både »taget universitetet på sig« og identificeret sig med dets normer, og formår at adskille sig nok fra de læste tekster og fra lærere og vejledere til at bruge, diskutere, nuancere og kritisere dem. Amerikansk og engelsk forskning har vist at opgaveskrivning bedst læres med en pædagogik der indebærer deltagernes procesorienterede arbejde med selv at skrive, og med at kommentere egen og andres opgavetekst. På Formidlingscentret, Københavns Universitet, underviser vi i opgaveskrivning med mest mulig brug af kommentering af modeleksempler og gensidig feedback på de studerendes tekster for at træne den afgørende metakommunikative kompetence.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.