DANNELSE, UDDANNELSE, PERSON OG FAGLIGHED:

om kvalificeret selvbestemmelse som dannelsesidé

Forfattere

  • Jan Tønnes Hansen

DOI:

https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133500

Resumé

I artiklen fremstilles en dannelsesteoretisk begrebsramme, hvor faglig og personlig læring og udvikling forstås som momenter i samme fænomen. Afsættet er begrebet om kvalificeret selvbestemmelse, der belyses i en dimension af hhv. udadrettethed og indadrettethed og indplaceres i en taxonomi over fire tilværelseskompetencer. Der argumenteres for, at udvikling af fuldgyldig kvalificeret selvbestemmelse er betinget af et balanceret forhold mellem kognition, psykodynamik, emotionalitet og handleevne. Den kvalificerede selvbestemmelses fire tilværelseskompetencer relateres til en model af selvet, som sammenfatter fire grundformer i den særligt menneskelige rettethed. Herved fremkommer en teoretisk øjeåbner for forståelsen af, hvorledes centrale personfaktorer i lærer-elev forholdet har betydning for lærerens mulighed for at støtte op om elevens dannelsesbestræbelser. Artiklen fokuserer på spørgsmålet om dannelse i relation til formålet med at lave skole, men dens betragtninger har generel karakter og vedrører forholdet mellem dannelse, uddannelse, person og faglighed i almindelighed

Forfatterbiografi

Jan Tønnes Hansen

Jan Tønnes Hansen er cand. psych., gestalt terapeut, ph.d. stipendiat og ansat som adjunkt i Personlighedspsykologi på Danmarks Lærerhøjskole, København.

Downloads

Publiceret

2022-08-04

Citation/Eksport

Tønnes Hansen, J. (2022). DANNELSE, UDDANNELSE, PERSON OG FAGLIGHED: : om kvalificeret selvbestemmelse som dannelsesidé. Psyke & Logos, 19(2). https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133500

Nummer

Sektion

Artikler