DANNELSE, UDDANNELSE, PERSON OG FAGLIGHED:
om kvalificeret selvbestemmelse som dannelsesidé
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v19i2.133500Resumé
I artiklen fremstilles en dannelsesteoretisk begrebsramme, hvor faglig og personlig læring og udvikling forstås som momenter i samme fænomen. Afsættet er begrebet om kvalificeret selvbestemmelse, der belyses i en dimension af hhv. udadrettethed og indadrettethed og indplaceres i en taxonomi over fire tilværelseskompetencer. Der argumenteres for, at udvikling af fuldgyldig kvalificeret selvbestemmelse er betinget af et balanceret forhold mellem kognition, psykodynamik, emotionalitet og handleevne. Den kvalificerede selvbestemmelses fire tilværelseskompetencer relateres til en model af selvet, som sammenfatter fire grundformer i den særligt menneskelige rettethed. Herved fremkommer en teoretisk øjeåbner for forståelsen af, hvorledes centrale personfaktorer i lærer-elev forholdet har betydning for lærerens mulighed for at støtte op om elevens dannelsesbestræbelser. Artiklen fokuserer på spørgsmålet om dannelse i relation til formålet med at lave skole, men dens betragtninger har generel karakter og vedrører forholdet mellem dannelse, uddannelse, person og faglighed i almindelighed
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.