FILM, FORTÆLLING OG VIRKELIGHED
Om visuel æstetik, genrer og reception
DOI:
https://doi.org/10.7146/pl.v18i1.133242Resumé
Artiklen argumenterer for at filmanalyse principielt relaterer sig til tre dimensioner: en sociokulturel, en æstetisk og en psykologisk receptionsmæssig - idet fokus dog her lægges på samspillet mellem det æstetiske og psykologiske. Der opstilles fire æstetiske prototyper; fordelt på henholdsvis fiktion og non. fiktion og på narrative og ikke-narrative former: den avantgardistiske prototype, den realistiske prototype, genrefortællingens prototype og den dokumentariske prototype. Derefter diskuteres generelt en række kognitive og emotionelle aspekter af filmreception, idet skema-begreber og tre grundlæggende receptionsæstetiske filmstrukturer defineres. De teoretiske og analytiske kategorier demonstreres sluttelig i tre forskellige fiktionsfilm af Peter Weir; Bille August og Lars von Trier.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsret er tidsskriftets og forfatternes. Det er gældende praksis, at artikler publiceret i Psyke & Logos, som efterfølgende oversættes til andet sprog, af forfatteren frit kan publiceres i internationale tidsskrifter, dog således at det ved reference fremgår, at den oversatte artikel har et forlæg i en dansksproget version i Psyke & Logos. Artikler kan frit deles og linkes til på forsknings- og undervisningsnetværk (så som Blackboard). Link foretrækkes, fordi det giver oplysning om brug af tidsskriftets artikler.