
Fra den arabiske gade til den arabiske plads: Ara-

biske medier har de seneste 15 år gennemgået 

dramatiske ændringer og står nu som en forud-

sætning, og ikke en forhindring, for det arabiske 

forår. I samme periode er en arabisk medieforsk-

ning vokset frem, der nok anerkendte mediernes 

reformatoriske rolle, men ikke så den revolutio-

nære. Den var der heller ikke for bare seks år si-

den.

Arabiske medier spiller en rolle i den danske debat. I ef-
teråret 2010 opfordrede Pia Kjærsgård til, at man for-
hindrede modtagelsen af nyhedskanalerne al-Jazeera og 
al-Arabiyya, fordi de var ”med til at indpode et had mod 
det vestlige samfund” (Berlingske Tidende, 2010). Be-
kymringen for, hvad danske arabere ser på satellitkana-
lerne, har fl ere gange været luftet, også i forbindelse med 
Hizbollahs kanal al-Manar og Hamas’ kanal al-Aqsa. 
Hertil kommer lejlighedsvise rapporter i dagspressen 
om uhyrligheder, som shaykher eller politikere har sagt 
i saudisk eller ægyptisk tv, rapporteret af bladenes Mel-
lemøstkorrespondenter, sommetider fra det amerikansk-
baserede, proisraelske MEMRI, der udvælger og oversæt-
ter det værste fra den arabiske presse. 

For den opmærksomme danske mediebruger må det 
derfor i 2011 have været lidt af en overraskelse at høre 
de mange positive rapporter om de internationale arabi-
ske mediers prodemokratiske kamp og støtte til demon-
stranterne i Tunesien, Ægypten, Yemen og Syrien. Ikke 
mindst al-Jazeeras store rolle som det foretrukne medie 
for demonstranterne på Tahrir-pladsen, og vreden, da 
stationens Kairo-kontor den 30. januar blev lukket, fi k 

en del opmærksomhed i danske medier. En ældre genera-
tion af danske journalister havde urefl ekteret talt om ‘den 
arabiske gade’ som et sted, hvor alle umærkeligt formede 
de samme holdninger og meninger, og altså mente det 
samme, uagtet at man aldrig ville tale om fx den fi nske el-
ler den japanske gade. Dette var i overensstemmelse med 
en ældre tendens i den orientalistiske litteratur til at tale 
om ‘araberen’ eller ‘perseren’ som en form for species, hvis 
følelser og tankegang man kunne karakterisere. I 2011 
talte man derimod om pladser, hvor folk fra forskellige 
scener kom med forskellige budskaber, som et Hyde Park 
Corner. Weekend-avisen satte trumf på med en interessant 
artikelserie om specifi kke arabiske gader, igen for at vise 
hvor varieret den arabiske verden er, og hvor lidt vi kender 
til dens nyere historie og meningsdannelse.

Det arabiske forår blev på den måde også et gen-
nembrud for en mere refl ekteret og en mere realistisk 
dansk journalistisk opfattelse af arabiske medier (som det 
dog stadig kun var de allerfærreste danske journalister, 
der kunne forstå). Den akademiske forskning i arabiske 
medier har på samme måde også opvurderet sit syn på 
de arabiske medier. Det skete dog mere fra 1990’erne 
og frem. For medieforskningen var det arabiske forår i 
2011 en kulmination på en udvikling, som var begyndt 
et par årtier forinden og som har transformeret arabiske 
medier fra at være nogle af de søvnigste og mest forudsi-
gelige til nogle af de mest dynamiske og modige i verden. 
Samtidigt markerer 2011 også det store gennembrud for 
nye medier i politik, særligt internettjenester og mobilen. 
Syrien, som i skrivende stund endnu er politisk uafklaret, 
er nok det sted, hvor de nye medieforhold tydeligst er 
trådt frem.

Forår i studiet af 
de arabiske medier
Jakob Skovgaard-Petersen ph.d. og professor, leder af Center for den Nye Islamiske Offentlighed 

på ToRS, Københavns Universitet. E-mail: jsp@hum.ku.dk



36 TIDSSKRIFTET POLITIK  FORÅR I  STUDIET AF DE ARABISKE MEDIER

Denne artikel vil skitsere den overordnede medieud-
vikling i den Arabiske Verden og karakterisere den forsk-
ning i arabiske medier, der efterhånden er vokset frem. 
Her vil den se på, hvordan medierne har spillet med og 
imod under det arabiske forår. Den vil argumentere for, 
at begrebet om off entligheden stadig kan være nyttigt i 
talen om tilblivelse af et nyt politisk fællesskab, om end 
den nationale ramme delvist må omtænkes i en arabisk 
sammenhæng, fordi det sprogligt og teknologisk er mu-
ligt at have en panarabisk politisk off entlighed, samtidigt 
med at den politiske og juridiske beslutningssfære for-
bliver bundet til de enkelte territoriale stater. Fokus vil 
være på Ægypten, Libanon og Syrien, alle centre for den 
arabiske medieproduktion, og alle tre steder der er i fokus 
i de panarabiske medier.

Fra undtagelsen til reglen
Arabiske massemedier opstod med tryk. Bortset fra en 
eksport af arabiske bøger fra Europa, og et forsøg med 
et osmannisk statstrykkeri i 1720’erne til 40’erne, skal 
man op i det 19. århundrede for at fi nde en arabisk tryk-
keindustri, og op i anden halvdel af århundredet før den 
bliver privat og kommerciel (Skovgaard-Petersen 1993). 
Fra 1860’erne får man til gengæld snart rigtige dagblade. 
Det kendteste, det ægyptiske al-Ahram, er fra 1876. Fra 
da af må man tale om en læsende off entlighed, som kan 
vælge mellem konkurrerende medier og bøger, og som 
også bruger pressen til at udtrykke synspunkter om so-
ciale og politiske emner. Man får publicister, redaktører, 
journalister og kritikere. Og i de lande, hvor politiske 
partier er tilladt, opstår der også en partipresse. Nævnes 
skal også teatret – ligeledes en import fra Europa – og den 
i folkelige kredse mere populære fi lm og biografkultur, 
som for alvor kommer i gang i slutningen af 1920’erne, 
samt grammofonen og radioen, som vinder indpas i bedre 
hjem fra 1930’erne og frem. 

Så hvor Nordeuropa får trykkekunsten fl ere hundrede 
år før araberne, kommer de nye medier i det 20. århund-
rede omtrent samtidigt til Danmark og til mere avance-
rede arabiske lande såsom Ægypten og Libanon, der med 
store havnebyer var eksponeret imod Europa. Men der 
er også lande med en lav mediedækning, fx Marokko og 
Yemen, der endnu i dag har godt 50 procent analfabe-
tisme, hvad der dog først og fremmest har favoriseret tv 
på bogens og avisens bekostning. De avancerede lande var 
endvidere kendetegnet ved meget store forskelle i kultur, 
uddannelse og økonomisk formåen mellem by og land og 
mellem elite og underklasse.

I afkoloniseringsfasen efter anden verdenskrig opstod 
der en række arabiske republikker – Syrien, Libanon, Ye-
men, Sudan, Ægypten, Tunesien, Algeriet, Irak, Libyen 
og senest de palæstinensiske områder. Disse lande overgik 

for de fl estes vedkommende i 1960’erne til en statsdirige-
ret mediepolitik, hvor private aviser og ugeblade blev na-
tionaliseret, staten investerede i radio og tv og et statsligt 
nyhedsbureau, og medierne blev opfattet som et vigtigt 
redskab til moderniseringen af landet og den ideologiske 
opdragelse af befolkningen. Det er fra denne tid, at begre-
bet om ‘den arabiske gade’ hidrører. Det er også fra denne 
tid, at statslig censur og overvågning af befolkningen for 
alvor ekspanderede – selv om den jo ikke var ukendt i de 
foregående koloniale stater. 

Den tidlige vestlige forskning
Vestlige forskere har anvendt arabiske medier fra begyn-
delsen. Faktisk var den vestlige orientalistiske tradition 
så stærk, at en del af de første bøger, man producerede, 
havde deres vigtigste aftagere i vestlige forskningsbiblio-
teker, hvorfor forskerne havde betydelig indfl ydelse på, 
hvilke dele af den klassiske arabiske litteratur der kom 
på tryk. Fra begyndelsen af det 20. århundrede havde 
vigtige tidsskrifter som Revue du Monde Musulman og 
Die Welt des Islams en særlig sektion med anmeldelser af 
nye lokale bøger og referater af, hvad arabiske aviser og 
tidsskrifter skrev. Sidstnævnte tidsskrifts udgiver, Martin 
Hartmann, publicerede også i 1899 en lille bog om den 
ny arabiske presse. Men det var undtagelsen; forskerne 
var interesserede i ideerne, ikke i de medier de blev for-
midlet i. 1950’ernes afkolonisering faldt sammen med 
gennembruddet for den amerikanske moderniserings-
teori, og her var der en større fokus på medierne og deres 
producenter som agents of change, repræsentanter for den 
modernisering, som landene havde brug for; klassikeren 
inden for feltet, Daniel Lerners Th e Passing of Traditional 
Society (1958), gjorde Libanon til genstand for en grundig 
beskrivelse, hvor antallet af radioer og avisernes oplag var 
målestokke for graden af moderniseringens udbredelse. 

I samme positivistiske ånd, men mere politologisk, 
var den amerikanske diplomat William Rughs monografi  
om den arabiske presse fra 1979. Rugh gjorde den iagtta-
gelse, at skulle man vide, hvad der virkeligt skete i Syrien, 
var det klogt at gå til den irakiske presse, og vice versa, for 
her fi k man den version, som landets egen censur aldrig 
ville tillade. Det fælles sprog og den politiske rivalisering 
over grænserne gjorde på den måde området til én stor 
off entlighed, som de enkelte stater dog hver for sig søgte 
at begrænse. Det var kun folk som ham selv, med adgang 
til hele pressen i en stor ambassade, der kunne få det 
fulde overblik. Bogen omhandler de enkelte stater som 
pressesystemer, hvor information bliver håndteret og vide-
regivet til befolkningerne. Rugh påpeger, at de arabiske 
stater og deres medier adskiller sig noget fra den gængse 
forestilling om mediesystemer. De arabiske stater er ikke 
totalitære, og det er deres mediesystemer heller ikke. For 



JAKOB SKOVGAARD-PETERSEN TEMA 37

de fl este systemer gælder det, at medierne er små, frag-
menterede og så økonomisk svage, at de har brug for 
mæcener – som i de fl este tilfælde er staten – der enten 
giver subsidier til driften, fi nansierer bestemte kampag-
ner eller dækninger, eller simpelthen nationaliserer. Ud-
over delvist liberale systemer, som han fi nder i Libanon, 
Marokko og Kuwait, inddeler Rugh pressesystemerne 
nogenlunde sammenfaldende med skellet mellem repu-
blikker og monarkier. I republikkerne ser man variationer 
over en mobiliserende presse, som minder om tv’s dækning: 
Lederen er hellig og over kritik, det samme gælder hæren, 
og mediernes dækning er for det meste meget konform, 
om end den hævder at komme med ‘konstruktiv kritik’. 
Det mobiliserende ligger i, at staten er kontrolleret af en 
lille elite, der kontrollerer det helt dominerende politiske 
parti med en revolutionær ideologi. Eliten ser sig som 
en avantgarde, der skal oplyse og styre befolkningen, og 
medierne er centrale i denne selvforståelse (Rugh 1979, 
36-37). Endelig er der den loyalistiske presse, som Rugh 
fi nder i sin reneste form i Saudi-Arabien og Golfen. Her 
er pressen ejet af bestemte familier, som er tæt forbundet 
med kongefamilien og gør den tjenester. Den formelle 
statslige censur er mindre udtalt, men der er mange må-
der at straff e på sidenhen, og ejerne er ikke interesserede i 
at udfordre magten. Journalistik skal bidrage til at stabilt 
og fredeligt samfund, der accepterer ikke at have indfl y-
delse på politik. 

Rughs Th e Arab Press (1979) blev næppe læst af folk 
uden interesse for Mellemøsten. Det gjorde derimod An-
nabelle Sreberny & Ali Mohammedis Small Media, Big 
Revolution (1994). Den påviste, hvordan kassettebånd 
med prædikener af Ayatollah Khomeini havde været en 
eff ektiv forbereder af revolutionen, fordi de kunne op-
lære selv analfabeter i en revolutionær ideologi, samtidigt 
med at de blev distribueret én-til-én og under radaren 
for efterretningstjenesten. Et beslægtet værk om kassette-
bånd, her i Ægypten, er Charles Hirschkinds Th e Ethical 
Soundscape (2006), som også har vakt opmærksomhed 
uden for studiet af Mellemøsten. Hirschkind studerer 
unge religiøse mænd, der totalt fordyber sig i prædikener 
af salafi stiske prædikanter som en form for etisk og krops-
lig selvdisciplinering. 

Endelig må man nævne inspirationen fra Habermas’ 
Strukturwandel der Öff entlichkeit (1971 [1962]), om tilbli-
velsen af den moderne politiske off entlighed i Europa i 
1700-tallets og dens transformationer med fremkomsten 
af magtfulde massemedier og en underholdningsindustri 
i det 19. og 20. århundrede. Habermas’ bog kom sent til 
den angelsaksiske verden (1989), og blev derfor i første 
omgang mest taget op af tysk og fransk Mellemøstforsk-
ning. Det har ført til en række fi ne studier af tilblivelsen 
af den arabiske off entlighed og en opdagelse af magasiner 

og ugeblade og anden massekultur som felt. Dog er en 
egentlig fremstilling af moderne arabisk mediehistorie 
endnu ikke skrevet (Armbrust 2006). Mere politologisk 
var denne interesse med til at føre studiet af arabisk poli-
tisk tænkning fra individuel idéhistorie til bredere socio-
logisk funderet ideologihistorie. Men det er især tyskeren 
Reinhard Schulze og italieneren Armando Salvatores un-
dersøgelser af de transformationer i forståelsen af islam, 
som blev resultatet af fremkomsten af nye trykte intel-
lektuelle formater og med dem en ny type moderne intel-
lektuel. Salvatore har særlig beskæftiget sig med, hvordan 
vestlige islamopfattelser kom til at infl uere positivt og 
negativt på denne nye gruppes formuleringer af islam. I 
bogen Public Islam and the Common Good drejer det sig 
fx om approprieringen af utilitarianismen i det 20. år-
hundredes islamiske modernisme, således at spørgsmålet 
om, hvad der ville tjene ummaen (den islamiske nation) 
bedst, blev en ledetråd for vurderingen af, hvad der var 
rigtig islam (Salvatore 2006). Min egen Defi ning Islam 
for the Egyptian State (Skovgaard-Petersen 1997) påviser, 
hvordan en klassisk islamisk juridisk genre, fatwaet, i de 
trykte medier bliver omskabt til en form for pressemed-
delelse fra muslimske lærde, ligesom den øverste juridiske 
lærde, muftien, af staten bliver tildelt en form for public 
service funktion. For alle disse værker gælder det, at de 
interesserer sig for en islamisk off entlighed, som ofte kan 
komme på tværs af de nye nationale off entligheder ved at 
være transnational og ofte antistatslig. 

Spørgsmålet om de nye medier
Det dødvande, som arabiske medier var i som følge af 
den statslige styring, begyndte langsomt at løsnes om-
kring 1990. En væsentlig faktor var rent teknisk: Satel-
litteknologi muliggjorde transnational udsendelse og di-
stribution. På avissiden betød det allerede i 1980’erne, at 
saudisk ejede aviser etablerede sig i London, men kunne 
distribueres til hele regionen. Her kunne den enkelte stat 
dog søge at forhindre tryksagernes adgang til landet, så-
dan som også den ægyptiske stat sloges med en opposi-
tionel presse, som etablerede sig på Cypern. Men eliterne, 
ofte også regimet selv, begyndte at læse de nye aviser for at 
forstå, hvad der faktisk foregik i regionen; det var også til 
dem, at de islamistiske terrorgrupper sendte deres faxer. 

Det egentlige gennembrud for de transnationale me-
dier kom med CNN’s udsendelser fra Golfkrigen i 1991, 
hvor stationen kunne sende fra både Bagdad og Kuwait. 
Kort efter begyndte etableringen af arabiske satellitka-
naler, som i dag er over 700 i antal. Satellitteknologien 
var især i begyndelsen kapitalkrævende og førte til en 
dominans fra de rige arabiske Golfl ande, selv om de andre 
stater også investerede i den. De statslige satellitkanaler 
var dog ofte bare en genudsendelse af de nationale pro-



38 TIDSSKRIFTET POLITIK  FORÅR I  STUDIET AF DE ARABISKE MEDIER

grammer på en større platform, og det var der få, som gad 
at se. Særligt landene med det mobiliserede mediesystem 
havde vanskeligt ved at omstille sig til et marked, hvor 
det var seeren selv, der kunne vælge, hvad han eller hun 
ville se. Med etableringen af al-Jazeera i 1996 var tiden 
kommet til, at seerne kunne se nyheder og debat, der ikke 
var redigeret af deres eget regime – og det kunne de lide. 
De mange andre aktualitetskanaler som siden er kommet 
til – nogle fi nansieret af USA, Rusland, Kina og Iran – 
har haft til opgave at konkurrere med al-Jazeera, men har 
samtidigt understøttet ‘al-Jazeera-eff ekten’ ved at bidrage 
til den enkelte stats tab af kontrol med, hvad dens borgere 
får af massemedierede nyheder.

Introduktionen af internettet gentager for så vidt 
satellit-tv’s historie: De enkelte stater vælger at investere i 
dets udbredelse, fordi de erkender, at det er bedre at være 
med på bølgen end helt udenfor. Men de er altid nervøse 
ved det nye medie. I internettets tilfælde opdager de dog 
også nye muligheder for at få oplysninger om deres bor-
geres adfærd og politiske præferencer. Alligevel vokser 
internettet snart over hovedet på den enkelte stat og lader 
sig anvende til megen kommunikation, som statens van-
skeligt kan kontrollere; internettet er på én gang transna-
tionalt og dog lokalt, et stort og et lille medie, og det gør 
det vanskeligt at styre, eller bare overvåge. Som med de 
tidligere nye medier er det først de rige, der installerer det 
derhjemme (til glæde ikke mindst for kvinder og børn), 
mens de fattigere er henvist til særligt internetcaféer; det 
er imidlertid på disse caféer, at mange unge lærer de tricks 
til programmering og omgåelse af kontrollen, som de i 
2011 faktisk har fået brug for. 

De nye medier er blevet hyldet med fl ere vestlige ar-
tikler og bøger, end de øvrige medier er blevet i de seneste 
100 år. Det gælder især al-Jazeera, som der efterhånden 
er skrevet et helt bibliotek om. Al-Jazeeras aktuelle rap-
portering fra et stort net af kompetente korrespondenter, 
og dens heftige debatter mellem folk, der var rygende 
uenige, var et bevidst og åbenlyst brud med den eksiste-
rende nyheds- og debatkultur, både i de mobiliserende og 
de loyalistiske systemer. Magten var forskubbet til den, 
der sad med remote controllen, og staternes tv havde valget 
mellem at lægge stilen om eller sende for døve øren og 
blinde øjne. Tøvende valgte en række landes statslige me-
dier den første mulighed, liberalisering og reformer, men 
alle steder så halvhjertet, at folk stadig ville foretrække 
al-Jazeera eller i det mindste den mere konservative og 
high-brow al-Arabiyya.

De arabiske seere var begejstrede, og de vestlige 
forskere ligeså: Med denne form for nyhedsformidling 
havde den arabiske verden som helhed fået en ny politisk 
off entlighed. Den positive udlægning af de nye medier 
fi nder man fx hos Jon Alterman, der påpeger, at de nye 

satellitkanaler ikke bare bryder med et nyhedsmonopol; 
de indfører samtidigt en ny politisk off entlighed i den 
forstand, at herskeren ikke længere bare skal fejres, at 
dissens er legitim, og at oppositionelle fi gurer og kriti-
ske kommentarer hører naturligt med. Alterman er også 
opmærksom på, at de nye medier – både tv og internet 
– vil reintegrere de arabiske befolkninger over grænserne 
og inddrage diasporaen i Europa og USA, som vil være 
mere åbenmundet og mindre anonym, fordi den ikke kan 
nås af regimerne (Alterman 1998, 61-62). Der var også 
spekulationer om, hvad de ny medier ville føre til for mus-
limers forståelse af islam. I den tidlige, optimistiske fase, 
fremkom ideen om, at dette også ville føre magten fra de 
religiøse autoriteter og mod de troende selv, så at også re-
ligiøs autoritet ville blive fragmenteret. Om end forfattere 
som Augustus Norton godt kunne se, at dette i sig selv 
også kunne blive brugt som et påskud for regimerne til at 
styrke kontrollen med medierne (Norton 2003).

Efter at al-Jazeera i 2001 rapporterede også fra Ta-
libans rækker og videregav Osama bin Ladens videoer, 
kom der også en negativ vurdering af kanalen som eks-
tremistisk og antivestlig, særligt i USA. Hertil kom, at 
de arabiske stater jo ikke var slået; de investerede jo alle 
i satellit-tv, og ejerne af de store kanaler var ofte prinser 
eller forretningsfolk med andre erhvervsinteresser, der 
kunne benytte deres mediemagt til at sikre sig staternes 
velvilje på andre områder (Sakr 20001). De ny tv-kanaler 
havde derfor ligheder med det, som Rugh tidligere havde 
kaldt den loyalistiske presse, og medie-magten forskød sig 
ikke bare imod seere og borgere, men også imod Golfen 
og den arabiske storfi nans (Rugh 2004). 

Alligevel måtte selv de forskere, der så al-Jazeera 
som populistisk, medgive, at den arabiske off entlighed 
nu var mere pluralistisk og mindre patroniserende; de 
var bare utilfredse med en ledende kanals redaktionelle 
linje. Omvendt måtte de mere positive forskere sande, 
at kritiske medier ikke i sig selv var nok til at sætte en 
demokratisering på dagsordenen. Selv om borgerne nu 
fi k andre og mere kritiske informationer og diskussioner, 
havde de få muligheder for at handle politisk; såvel rets-
systemerne som parlamenter og politisk arbejde generelt 
var nøje kontrolleret i de enkelte stater. Der var et mis-
forhold mellem off entligheden, som var panarabisk, og 
så de politiske institutioner, som hørte til i de enkelte 
stater (Lynch 2006, Rugh 2004). Desuden var de lokale 
nationale medier stadig de stærkeste. 

Et illustrativt eksempel på de nye mediers muligheder 
og begrænsninger kom i 2005, i henholdsvis Libanon og 
Ægypten (Skovgaard-Petersen 2007). Her blev Libanons 
premierminister Rafi q Hariri myrdet ved en gigantisk 
bilbombe den 14. februar. Off entligheden så med det 
samme Syrien og dets allierede i landet som de naturlige 



JAKOB SKOVGAARD-PETERSEN TEMA 39

bagmænd, og en protestbevægelse tog form, stærkt styrket 
af al-Hariris egne medier, først og fremmest tv-stationen 
al-Mustaqbal. Da Syrien og deres allierede svarede igen 
med en kæmpe demonstration den 8. marts, tog det bare 
seks dage før en endnu større protestdemonstration var 
blevet stablet på benene. Syrien valgte at trække sine trop-
per fra landet, og ved de efterfølgende parlamentsvalg 
vandt den nye protestbevægelse en stor sejr. Som folke-
drevent magtskifte var det en forløber for begivenhederne 
i 2011. I Ægypten var der det samme år også lagt op til 
massive protester, da Præsident Mubarak annoncerede, 
at han ville regere endnu fem år, samtidigt med at parla-
mentet var på valg. En bevægelse, Kifaya! (‘Nok!’), blev 
oprettet for at protestere imod Mubaraks forlængelse og 
planerne om, at hans søn Gamal derpå skulle efterfølge 
ham. Kifaya var en sofi stikeret gruppe, som benyttede 
blogs og en smart hjemmeside, og den fi k stor dækning i 
de internationale arabiske medier. Men den kunne aldrig 
samle mere end et par tusinde demonstranter.

I 2005 var de nye medier altså endnu en mindre 
magtfaktor, hvad enten det var internet eller internatio-
nale arabiske medier. Når protesterne lykkedes i Liba-
non, skyldtes det først og fremmest landets multipolære 
politiske system, hvor magten er delt og fordelt. Men det 
går igen i mediesystemet, som er liberalt og pluralistisk: 
Mordet gjorde medierne endnu mere agitatoriske, end de 
plejer at være, men de havde deres magtbaser, og de delte 
sig snart i to store lejre, der blev kendt som henholdsvis 
den 8. og den 14. marts, efter de to massedemonstra-
tioner, som de hver især arrangerede i Beirut. Ægypten 
derimod var unipolær, og det gjaldt også i det store og 
hele landets medier, om end der var begyndende tegn 
på opbrud. Det ægyptiske regime havde langt stærkere 
medier til sin rådighed: De statsejede aviser, tv og radio 
og faktisk også de nye privatejede kanaler, som var loya-
listiske. Så sent som i 2005 var det altså kun muligt at 
mobilisere oppositionelt i Libanon, netop fordi de gamle 
medier her allerede var pluralistiske, men dybest set fordi 
landet selv var multipolært. Alle andre steder var de nye 
mediers magt for svag i forhold til dem, som staterne 
stadig kontrollerede. Det er det, der har ændret sig.

Og så kom foråret ...
Opstandene i Tunesien i december-januar og i Ægypten i 
januar-februar 2011 varede begge under en måned og blev 
kronet med en overraskende succes. Det gav inspiratio-
nen til lignende oprørsforsøg i Bahrain og Libyen, Yemen 
og Syrien. Hertil kommer mindre forsøg i andre lande, 
hvor regimerne havde held til at sørge for, at det ikke ud-
artede sig, ofte med klassiske strategier som kooptering, 
imødekommelse af visse reformkrav og store gaver til den 
fattigere del af befolkningen.

En række faktorer var med til at udløse opstandene. 
Først og fremmest naturligvis selve den autoritære politi-
ske struktur og de dynastiske ambitioner hos de ledende 
familier. I såvel Tunesien som Ægypten var herskeren 
alderstegen og havde givet efter for en voldsom berigel-
seskultur og korruption, som regimet tidligere ville have 
holdt nede. Berigelseskulturen var i off entligheden repræ-
senteret af en række storkapitalister, der havde nydt godt 
af den liberalisering og privatisering af statslige monopo-
ler, som havde været ordineret også af IMF og Verdens-
banken. Denne form for parasitisk kapitalisme var også 
tydeligt til stede i parlamenterne, hvor særligt regerings-
partiet var domineret af forretningsfolk, der investerede 
voldsomt i valgkampagner, men kalkulerede med at få 
investeringen mange gange igen, når de først var inde i 
magtapparatet. Valgene var dermed i de senere år blevet 
mindre og mindre ideologiske og mere og mere korrupte, 
og særligt de skamløse valg i december 2010 havde fået 
befolkningen i Ægypten til at opgive alt håb om gradvise 
politiske reformer. Tunesien og Ægypten havde samtidigt 
fået et mere politisk bevidst intellektuelt miljø, blandt 
andet takket være de transnationale medier, samt store 
grupper af unge mænd, som havde meget lidt at miste ved 
at deltage i et oprør mod de herskende tilstande.

Det var naturligvis de internationale arabiske medier, 
som med deres tætte og regimekritiske dækning af oprø-
rene i Tunesien og Ægypten gav unge i de andre arabiske 
lande inspirationen til at gøre det samme. Det faktum, at 
det faktisk lykkedes at vælte en diktator i Tunesien, brød 
en form for forbandelse, der havde ført til resignation i 
de arabiske samfund bredt. Også mediemæssigt var det 
klart, at forbandelsen var brudt; de statslige medier i Tu-
nesien og Ægypten blev af store dele af befolkningen set 
for, hvad de var, nemlig ensidige propagandamedier, der 
ikke forsøgte at informere befolkningen, men at tjene 
regimet. Dette var resultatet af en længere bevidstgørelse, 
som de panarabiske medier havde meget af æren for. 

Også internt i revolutionerne spillede de store arabi-
ske tv-stationer, og særligt al-Jazeera, en stor rolle. Folk 
demonstrerede med hyldester til al-Jazeera, særligt da sta-
tionen blev lukket af de ægyptiske myndigheder den 30. 
januar. Som svar opfordrede al-Jazeera folk i Ægypten 
til at indsende rapporter og videoer, som den så kunne 
udsende, og det gjorde de i stor stil. Mobiltelefonen, på 
mange måder den vigtigste kommunikationsrevolution 
i 2000-årene, blev nu anvendt som dokumentations- og 
kommunikationsværktøj i samarbejde med det etablerede 
massemedie. Denne funktion fortsatte med endnu større 
styrke på Bahrain og særligt i Syrien, hvor internationale 
medier blev forment adgang. Den syriske opstand er alene 
rapporteret gennem et samarbejde mellem demonstran-
terne og de internationale (arabiske og ikke-arabiske) me-



40 TIDSSKRIFTET POLITIK  FORÅR I  STUDIET AF DE ARABISKE MEDIER

dier, hvor alt hvad der produceres i Syrien kommer fra 
ikke-professionelle, civile aktører, som så videresender det 
gennem deres computere og telefoner. Uden disse medier 
var der hverken intern eller ekstern kommunikation i den 
syriske revolution.

Internettet har også været langt mere betydningsfuldt 
end tidligere. Det skyldes i første omgang, at antallet af 
internetbrugere har været støt voksende siden 2005 – og 
i øvrigt voksede eksponentielt under revolutionerne. En 
kommunikationsform, som er vokset kraftigt netop siden 
2004-05, er blogs. Hvor blogs i Danmark tenderer imod 
det ekstremistiske, idiosynkratiske eller private, har de i 
praksis virket som udledning for grupper af borgere, der 
ikke kunne komme igennem i de eksisterende nationale 
medier, fordi disse var for snævre, både politisk, humori-
stisk og emnemæssigt. Så megen af den interessante poli-
tiske kommentar, og i nogle tilfælde afgørende nyheder, 
måtte man til blogs for at fi nde. Nogle af bloggerne blev 
kendte allerede i årene op til 2011 og har fungeret som 
kommentatorer eller interviewpersoner på vestlige me-
dier (især dem der bloggede på engelsk) og har på den 
måde skabt sig en karriere som betydningsfulde opini-
onsdannere under og efter revolutionen (fx Th e Arabist 
eller Sandmonkey på engelsk eller Wael Abbas og Manal & 
Alaa på arabisk). En række bloggere gik på den måde fra 
det kommenterende til det agiterende og mobiliserende.

Internettets betydning kan nok også overdrives. Det 
er i alt fald klart, at de steder revolutionerne brød ud og 
de voldsomste kampe foregik (Sidi Bouzid i Tunesien, 
Suez i Ægypten, Deraa i Syrien) er nogle af de byer, hvor 
internettet har den ringeste udbredelse; de er simpelthen 
for fattige. Imidlertid var internettet afgørende for rap-
porteringen og dokumenteringen af, hvad der var sket i 
de fattige byer. Og ofte nok har al-Jazeera og andre me-
dier opsnappet nyhederne ved at følge rapporteringerne 
på internettet.

For og imod en Facebook-revolution
Forskere i arabiske medier har naturligvis fulgt revolu-
tionerne og diskuteret de udviklinger på mediefronten, 
der har vist sig at være forudsætninger for såvel deres ud-
brud som deres gennemførelse. Men som alle andre har 
de vanskeligt ved at følge med, for slet ikke at tale om at 
isolere og samle et mindre empirisk materiale, de så kan 
bearbejde. Tiden er til de mere overordnede påstande, 
som jo også lanceres og efterspørges af journalisterne. Og 
medieforskere ser naturligvis ofte medierne som den cen-
trale faktor (Allagui & Kuebler 2011). 

Det største tema i den off entlige debat har uden tvivl 
været Facebook og Twitter, og fl ere medier og kommen-
tatorer har ligefrem kaldt omvæltningerne for Facebook-
revolutionen. Om omvæltningerne skal kaldes revolutio-

ner er naturligvis et emne i sig selv: Først og fremmest 
fordi det egentlige magtskifte i Tunesien og Ægypten 
nok var et resultat af, at folk gik i gaden og krævede 
det, men helt konkret var udtryk for beslutninger i den 
militære ledelse, som blev lavet for at bevare andre dele 
af regimets kontrol. Det kan dog meget vel ende med, at 
fl ere og fl ere komponenter af det gamle regimer falder fra, 
og tiden har nok været for kort til endeligt at afgøre, om 
revolution er ordet. 

Men det er ikke bare ordet revolution. Det er også 
ordet Facebook-revolution. Det skal man ikke sige til de 
demonstrerende borgere i de lande. For det opfatter de 
som en hån. Revolutioner laves af mennesker, ofte med 
store ofre. Og medier har været en central komponent 
i alle revolutioner, uden at man af den grund opkaldte 
dem efter det dominerende medie. Selv om fl yveblade 
sikkert var afgørende for den franske revolution, fandt 
Gutenberg-revolutionen sted i 1400-tallet, og ikke i 1789. 
At tale om Facebook-revolutionen er jo også en måde at 
hylde de velformulerede, engelsktalende provestlige unge, 
som bestemt var en vigtig gruppe i både Ægypten og 
Tunesien, men ikke den eneste og næppe den stærkeste. 
Foruden at det stiller USA på de revolutionæres side ved 
at give dem deres ‘våben’, hvor USA og Europa igennem 
mange år og indtil de allersidste dage var på regimernes 
side.

At Facebook har haft en væsentlig betydning, er uom-
tvisteligt. Men antallet af brugere i den arabiske verden er 
med 27 millioner i april 2011 stadig under ti procent af 
den arabiske befolkning. Og de lande hvor Facebook er 
virkelig udbredt, med omkring 30 procent af befolknin-
gen på, er i UAE, Bahrain, Qatar, Kuwait og Libanon, 
hvoraf kun Bahrain har set en folkelig opstand. Yemen 
og Syrien har under to procent brugere, Ægypten har 7,6 
procent og Tunesien har 22,4 procent. Dog kan man se, 
at Facebook-brugerne i 2011 er vokset hurtigere i den 
Arabiske Verden end noget andet sted; i Ægypten alene 
kom 1,9 million nye brugere til fra januar til april (Arab 
Social Media Report 2011, 11). 

Brugere er imidlertid ikke i sig selv en måde at indi-
kere betydningen. Trods alt var det de færreste fransk-
mænd, der i 1789 kunne læse et fl yveblad. Lad os derfor 
vende tilbage til problematikken om de små medier og 
den store revolution, som Annabelle Sreberny åbnede 
med bogen om Irans revolution i 1989. 

Som Jon Alterman (2011) påpeger, er en af styrkerne 
ved internettet i dag, at det har sænket barren for ind-
trædelse i modstanden mod styret. Man kan ved at vi-
deresende mails, trykke på ‘thumbs up’ og andre enkelte 
klik og føle sig som en del af en bredere protestbevægelse, 
i tryghed hjemme i stuen. Det var dét, som Kifaya-be-
vægelsen eksperimenterede med i 2005, da den samlede 



JAKOB SKOVGAARD-PETERSEN TEMA 41

underskrifter ind, men det var naturligvis også meget 
bekvemt for efterretningstjenesten at få alle navnene på 
sympatisører serveret. Men internettet har udviklet sig 
siden 2005; ligesom mobiltelefonen til Kifaya-demon-
strationerne typisk blev brugt til at ringe og spørge ‘hvor 
bliver du af ’, mens den i 2011 kunne fotografere, uploade 
og sende tweets, så er internettet også blevet anvendt på 
nye måder. YouTube ikke mindst har vist sig som en 
stærk måde at kommunikere; måske allermest berømt er 
den aktivistpige, der trak på en klassisk islamisk genre 
ved at håne mændene til at gå ud og demonstrere med 
argumentet om, at hun som pige ville gøre det. Under 
revolutionen og sidenhen er der opstået særlige YouTube 
shows med humoristiske kommentarer til politik, som er 
yderst populære, fx Bassem Yusuf Show, der er inspireret 
af det amerikanske the Daily Show. 

I Facebook-tidsalderen er det mere lukkede univer-
ser, og de åbner fl ere muligheder; Facebook opererer med 
venner, og man kan kommunikere bredt på en væg el-
ler ‘indendørs’ til folk, man selv har accepteret. Det er 
stort og lille medium på én gang, og man kan gå frem 
og tilbage mellem dem. Et eksempel på ‘lille Facebook’ 
er det, man gør ved sin egen side. Eksempelvis ændrede 
mange deres Facebook-profi l til et billede af et af ofrene 
for politiets vold (Muhammad Bouzaid i Tunesien, Kha-
led Said i Ægypten, Hamza al-Khatib i Syrien). Mange 
aktivister har deres eget lukkede univers, hvor de blogger 
om begivenhederne til at screenet publikum.

 Et eksempel på et store medium er Facebook-siden 
‘Vi er alle Khaled Said’, som opstod efter, at han var blevet 
tæsket ihjel af politiet i Alexandria i sommeren 2010 og 
kom til at virke som en forløber til revolutionen i Ægyp-
ten; de mange som allerede havde udtryk deres protest 
ved at være ‘ven’ med Khaled Said var nemme at komme 
i kontakt med og holde underrettet, da revolutionen gik 
i gang, og de kunne linke videre til andre oprørende til-
dragelser eller velformulerede protester. Flere har argu-
menteret, at netop lukningen af internettet den 26.-31. 
januar tvang de mange tusinde ‘Facebook-oppositionelle’ 
ned i gaden, dels for at give udtryk for deres protest også 
over lukningen, dels for simpelthen at følge med i, hvad 
der skete. Omvendt var de aktive demonstranter, som jeg 
kendte og ringede til på Tahrir-pladsen, også klar over, 
hvad der skete på Facebook og tweetede links.

Fordi revolutionen er så langstrakt i Syrien, og de 
internationale medier ikke er til stede, har Facebook også 
dér haft en stor betydning. Det er derfor lidt af en gåde, 
at Syrien netop åbnede for adgangen til Facebook den 6. 
februar, lige som den ægyptiske revolution fandt sted. 
Det må nok ses som udtryk for en længerevarende politik 
med tanfi s (‘lukke luften ud’), som i ramadan blev fulgt 
op af en statslig tv-serie, Fawq al-Saqf (‘Over taget’) der 

i et vist omfang udtrykte forståelse for dem, der demon-
strerede imod styret. Men ikke blot driver oppositionen 
en række Facebook-sider, hvor folk indsender rapporter 
og YouTube-fi lm, de har optaget ved demonstrationerne. 
Der er også særlige Facebook-kampagner, som opfordrer 
folk til ikke at betale elregningen, eller samtidigt at tænde 
for alle apparater, så systemet brænder sammen under 
aftennyhederne. Der er også ‘sorte lister’ med navnene 
på de offi  cerer, hvis delinger har dræbt demonstranter, 
eller fi rmaer og forretningsfolk, der betaler lønninger til 
Shabbiha, de bander som overfalder demonstranter og 
oppositionelle. Alt sammen det store medium.

Regimet har valgt ikke at lukke nettet, men at gå 
til modangreb: Igen og igen roser Bashar al-Asad ‘den 
syriske elektroniske hær’, en gruppe af proregime hack-
ere, som blandt andet har hacket Harvard Universitys 
hjemmeside og fyldt den med hengivelse over for Bashar 
al-Asad. Den står dog over for tilsvarende (og ofte mere 
humoristiske) budskaber fra opstandens hackere, som har 
lagt mange offi  cielle syriske hjemmesider ned og i øvrigt 
er i alliance med den internationale hackergruppe Anony-
mous. Det er dog vanskeligt for regimet at gøre mere ved 
Facebooks mere lukkede universer; selv når det lykkes at 
infi ltrere dem, er det pærelet at lave nye.

Professionelle journalister på de helt store medier, 
som fx al-Jazeeras hovedkanal og dets website, følger 
med i både åbne og lukkede Facebook-sider. Fra januar 
til september lagde al-Jazeera hele sin sendefl ade om for 
at følge med i ‘revolutionerne’ (ja, de brugte ordet!), og 
websiten opererede også med blogs, som korresponden-
terne skrev tilsammen som en mere oplysende og kom-
menterende dækning af udviklingen i de enkelte ‘revo-
lutionære’ lande. 

Konklusion
Forskning i arabiske medier har en lille og svag historie, 
som dog tager voldsomt til i intensitet fra 1990’erne og 
frem, i takt med den liberalisering af arabiske medier, 
som også har gjort sektoren både mere spændende og lo-
kalt, regionalt og globalt betydningsfuld. En række af de 
temaer, den har taget op, fordi de var af væsentlighed lo-
kalt – store og små medier, lokal og regional off entlighed, 
saudisering, en translokal islamisk identitet, tv-dramaet 
som nationbuilding, blogs – er egentlig alt sammen af stor 
interesse for forståelsen af begivenhederne i 2011. Nogle 
af disse emner vil måske aftage i betydning, fx den meget 
introverte protest gennem lytning til kassettebånd, som 
salafi ster var nødsaget til. Mens andre oplagt vil gå igen-
nem interessante transformationer, fx spændingen mel-
lem lokal og regional nyhedsdækning.

Foreløbig må vi afvente mere detaljerede studier af, 
hvordan de ovennævnte fænomener udviklede sig i 2011 



42 TIDSSKRIFTET POLITIK  FORÅR I  STUDIET AF DE ARABISKE MEDIER

og 2012. Indtil da pågår debatten om det mest overord-
nede spørgsmål, nemlig om arabiske mediers andel i de 
politiske forandringer. Her har der været en tendens til at 
privilegere visse medier, tjenester og genre (fx Facebook 
og blogs) over andre (fx mobiltelefonen, tv-debatter), af 
grunde som indbefatter arkivering, adgang, forskernes 
sprogkundskaber og den vestlige mediemæssige interesse. 

For mig, som overværede magtskiftet i Libanon og 
den dødfødte protestbevægelse i Ægypten i 2005, er det 
klart, at de nye medier, og deres nye tjenester, har mulig-
gjort protester og mobilisering, som indtil nu ikke lod sig 
gøre i autoritære stater med centralistisk mediekontrol. 
Der har været andre politiske og sociale forandringer – jeg 
nævnte nogle af dem i afsnittet om Ægypten – og man 
skal være varsom med mediedeterminisme. Men i mine 
øjne er det klart, at medier spiller en hovedrolle. Det 
‘battle for hearts and minds’ som George Bush talte om for 
seks år siden, står stadig på i de arabiske medier – om end 
det i høj grad i 2011 også er en kamp om vores sympati 
og mobilisering.

Det er imidlertid ikke ét medie, men sammenhæn-
gen mellem dem, der i dag gør forskellen. At satellitter 
i dag ikke bare kan anvendes til aviser og tv, men også 
til telefoner og computeropkobling, giver muligheder for 
aktivisterne i Syrien, som ikke var der tidligere: Man kan 
komme uden om regimet, i alt fald endnu, for det er et 
kapløb, der foregår. Smarttelefoner gør aktivisterne til 
reportere og fotografer. Og de panarabiske tv-stationer 
har givet dem direkte adgang og bruger deres grynede 
optagelser og forvrængede stemmer. Som sådan er et me-
diesystem i dag til stede, der i alle led kan løbe uden om 
de statslige medier og den statslige kontrol, og fra den 
enkelte borger kan nå ud til millioner af læsere og seere. 
Det er formentlig kommet for at blive og vil givetvis også 
bevæge sig væk fra politiske konfrontationer over til andre 
emner.

Litteratur
Allagui, I & J Kuebler 2011, ‘Th e Arab Spring and the Role of ICTs’, 

International Journal of Communication, vol. 5, http://ijoc.org/ojs/
index.php/ijoc/article/view/1392/616. 

Alterman, J 1998, New Media, New Politics?, Washington Institute of 
Near East Policy, Washington D.C. 

Alterman, J 2011, ‘Th e Revolution Will Not Be Tweeted’, Th e Wa-
shington Quarterly, vol. 34, no. 4, pp. 103-116. 

Arab Social Media Report 2011, Civil Movements: Th e Impact of Face-
book and Twitter. Dubai School of Government, http://www.dsg.ae/
portals/0/ASMR2.pdf. 

Armbrust, W 2006, ‘Audiovisual Media’, i Y Gershoni, A Singer & Y 
Erdem (red.), Middle East Historiographies Narrating the Twentieth 
Century, University of Washington Press, Seattle. 

Berlingske Tidende, 30/10/2010. 
Habermas, J 1971 [1962], Strukturwandel der Öff entlichkeit. Untersu-

chungen zu einer Kategorie der bürgerlichen Gesellschaft, Neuwied/
Berlin. 

Hartmann, M 1899, Th e Arabic Press of Egypt, Luzac & Co., London. 
Hirschkind, C 2006, Th e Ethical Soundscape, Columbia University 

Press, New York. 
Lerner, D 1958, Th e Passing of Traditional Society, Free Press, New York. 
Lynch, M 2006, Voices of the New Arab Public, Columbia University 

Press, New York. 
Norton, A R 1999, ‘Th e new Media, Civic Pluralism, and the Slowly 

Retreating State,’ i D Eickelman & J Anderson (red.), New Media in 
the Muslim World: Th e Emerging Public Sphere, Indiana University 
Press, Bloomington.

Rugh, W 1979, Th e Arab Press, Syracuse University Press, Syracuse. 
Rugh, W 2004, Arab Mass Media. Newspapers, Radio and Television in 

Arab Politics, Praeger, Westport & London. 
Sakr, N 2001, Satellite Realms: Transnational Television, Globalization 

and the Middle East, I.B. Tauris, New York & London
Salvatore, A 2006, Public Islam and the Common Good, Brill, Leiden. 
Skovgaard-Petersen, J 1993, Th e Introduction of Printing in the Middle 

East, særnummer af Culture and History, København. 
Skovgaard-Petersen, J 1997, Defi ning Islam for the Egyptian State, Brill, 

Leiden. 
Skovgaard-Petersen, J 2007, ‘Democratization and the New Arab Me-

dia’, i D Jung, (red.), Democratization and Development – New Poli-
tical Strategies for the Middle East, Palgrave, New York. 

Sreberny, A & A Mohammedi 1994, Small Media, Big Revolution: 
Communication, Culture, and the Iranian Revolution, University of 
Minnesota Press, Minneapolis. 


