Børn mellem skole og familie
– intensiveret engagement og sensitive navigationer
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v41i1.136832Nøgleord:
skole-hjem-samarbejde, børns hverdagsliv, familie, magt, subjektivering, materialitet, affektResumé
Artiklen bygger på en ph.d.-afhandling om skole-hjem-relationer og børns hverdagsliv. Gennem et etnografisk studie af børns hverdag i og på tværs af skole og familie fokuserer afhandlingen på, hvordan relationer mellem skole og familie såvel som børns identiteter skabes gennem børns, forældres og læreres praksisser, forventninger og fornemmelser. Afhandlingens analyser viser, at skolens for- ventninger til familien fordrer et intensiveret engagement i familien, og får betydning internt i familierne såvel som for børns oplevelse af at lykkes eller mislykkes i skolen.
Downloads
Publiceret
2023-04-11
Citation/Eksport
Dannesboe, K. I. (2023). Børn mellem skole og familie: – intensiveret engagement og sensitive navigationer. Nordiske Udkast, 41(1). https://doi.org/10.7146/nu.v41i1.136832
Nummer
Sektion
Articles