Børn mellem skole og familie

– intensiveret engagement og sensitive navigationer

Forfattere

  • Karen Ida Dannesboe

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v41i1.136832

Nøgleord:

skole-hjem-samarbejde, børns hverdagsliv, familie, magt, subjektivering, materialitet, affekt

Resumé

Artiklen bygger på en ph.d.-afhandling om skole-hjem-relationer og børns hverdagsliv. Gennem et etnografisk studie af børns hverdag i og på tværs af skole og familie fokuserer afhandlingen på, hvordan relationer mellem skole og familie såvel som børns identiteter skabes gennem børns, forældres og læreres praksisser, forventninger og fornemmelser. Afhandlingens analyser viser, at skolens for- ventninger til familien fordrer et intensiveret engagement i familien, og får betydning internt i familierne såvel som for børns oplevelse af at lykkes eller mislykkes i skolen.

Downloads

Publiceret

2023-04-11

Citation/Eksport

Dannesboe, K. I. (2023). Børn mellem skole og familie: – intensiveret engagement og sensitive navigationer. Nordiske Udkast, 41(1). https://doi.org/10.7146/nu.v41i1.136832

Nummer

Sektion

Articles