Der finder læring sted
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v38i1.133854Resumé
Denne artikel argumenterer for nødvendighe- den af at tematisere, hvorledes social praksis foregår fra et lokaliseret udgangspunkt. Ar- tiklen tager udgangspunkt i den topografiske vending (Hastrup, 2005), der aktuelt foregår, hvor rum, materialitet og krop rehabiliteres som vigtige aspekter i forståelsen af social praksis. Artiklen diskuterer forskellige aspek- ter ved den erkendelsesmæssige rehabilitering af materialitetens betydning for social praksis. Der præsenteres to forskellige perspektiver på, hvorledes topografiske perspektiver, med udgangspunkt i forståelsen af læring, kan te- matiseres og inddrages i analyserne af social praksis. Det første perspektiv er et overordnet analytisk perspektiv, hvor der argumenteres for, at enhver forståelse af social praksis må tage sit udgangspunkt i, at mennesker altid indgår i et praktisk og lokaliseret engagement med deres omgivelser.
Det andet perspektiv er en konkret analyse af et rums fysiske rammers betydning for læ- ring. I den sammenhæng hævdes, at et land- skabs/rums arkitektoniske udformning opstiller bestemte handlebetingelser og dermed også særlige betingelser for læring.
Afslutningsvist diskuterer artiklen en række potentielle problemstillinger knyttet til et to- pografisk perspektiv.