Målet er en kompetenceorienteret matematik- og naturfagsundervisning i grundskolen – hvad er midlet?
PDF

Citation/Eksport

Lilius, K., & Thynebjerg, K. (2021). Målet er en kompetenceorienteret matematik- og naturfagsundervisning i grundskolen – hvad er midlet?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 21(4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/129381

Resumé

Formålet med et kompetenceløftsforløb er at deltagerne kan generalisere på tværs af kontekster og aktiviteter for derigennem at kunne implementere de ændringer i egen praksis der afspejles i målene for kompetenceløftet. Forskning indikerer at lærernes udbytte af kompetenceløftsforløb er mangelfuldt (Lindhardt, 2020, Rambøll, 2018, 2019 og 2020). Gennem interview og spørgeskemaer til lærere på kompetenceløftsforløb identificerer vi mulige årsager til den manglende generalisering af mål for kompetenceløftsforløb. Med afsæt i datamaterialet identificerer vi fem transformationskriterier for udvikling af kompetenceløftsforløb som i højere grad kan understøtte lærernes generalisering af målsatte kompetencer.

PDF