MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona <p>MONA - Tidsskrift for undervisere, formidlere og forskere inden for matematik- og naturfagsdidaktik.</p> da-DK mona@ind.ku.dk (Magnus Boye) mona@ind.ku.dk (Magnus Boye) Thu, 05 Dec 2024 10:35:25 +0100 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Nr. 4 (2023) https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151714 MONA Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151714 Thu, 05 Dec 2024 00:00:00 +0100 Trædesten til praktikere der vil undervise i teknologiforståelse i og som fag https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151933 Andreas Lindenskov Tamborg Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151933 Thu, 05 Dec 2024 00:00:00 +0100 Udforskning af generativ AI i grundskolen https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151934 <p>Artiklen tager udgangspunkt i en undersøgelse af, hvordan generativ AI kan styrke elevers naturfaglige og digitale kompetencer i grundskolen. Undersøgelsen omfattede en spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere og lærere samt en læringsaktivitet med elever. Resultaterne viser, at mens mange lærere er bekymrede for generativ AI’s indflydelse på elevernes læring, er der betydelige læringspotentialer, hvis teknologien anvendes hensigtsmæssigt. Artiklen præsenterer bl.a. en eksemplarisk læringsaktivitet, som ramme for læring med generativ AI, og det konkluderes, at teknologien kan bidrage positivt til elevernes læring, forudsat at lærerne får uddannelse og ressourcer. Artiklen afslutter med anbefalinger om yderligere forskning og overvejelser om implementering af generativ AI.</p> Pernille Rosenkvist, Melissa Hansen Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151934 Thu, 05 Dec 2024 00:00:00 +0100 Programmering og Computational Thinking i matematikundervisningen: hvad er skolens udgangspunkt? https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151935 <p>I denne artikel rapporterer vi fra en spørgeskemaundersøgelse hvor vi dokumenterer at en stor andel af de adspurgte teknologiinteresserede danske matematiklærere allerede nu underviser i programmering og computational thinking, på trods af at de ikke oplever at have de faglige forudsætninger eller den organisatoriske støtte til at udføre arbejdet. Artiklens empiriske grundlag udgøres af besvarelser fra 73 teknologiinteresserede danske matematiklærere indsamlet i januar-april 2022. Omkring to tredjedele af disse adspurgte lærere rapporterer at de underviser i CT-praksisser, mens kun 10,5% af dem mener at have de nødvendige kompetencer til det. Den adspurgte population, som må forventes at udgøres af særlig interesserede matematiklærere, finder således både vilje og en oplevelse af meningsfuldhed i arbejdet med CT i matematikundervisningen, men mangler kompetencer og en struktureret tilgang til kapacitetsopbygning. Særligt sidstnævnte forventer vi derfor i endnu højere grad må gælde den brede population af danske matematiklærere.</p> Sofie Buch Cordsen, Andreas Lindenskov Tamborg, Liv Nøhr Larsen, Morten Misfeldt Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151935 Thu, 05 Dec 2024 00:00:00 +0100 Maskinlæring i folkeskolen https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151936 <p>I artiklen formidles de første resultater fra et treårigt forskningsprojekt der har til hensigt at undersøge udskolingselevers udvikling af forståelsen af kunstig intelligens. Specifikt har vi gennemført en pilotafprøvning af dele af et naturfagligt teknologiforståelsesforløb hvor elever i grupper skulle designe deres egen maskinlæringsmodel og -app. Udgangspunktet var et bredt perspektiv på teknologiforståelse som et samspil mellem tekniske kompetencer, designkompetencer og teknologikritiske kompetencer. På trods af dette peger vores første erfaringer på udfordringer i forhold til at gå fra et praksisniveau til et mere reflekterende niveau. I artiklen diskuteres denne problemstilling og hvad det betyder for fremtidig forskning.</p> Elisa Nadire Caeli, Sine Zambach, Cecilie Svane Pedersen, Jeppe Bundsgaard, Morten Misfeldt Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151936 Thu, 05 Dec 2024 00:00:00 +0100 Fra idé til undervisning https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151937 <p>-</p> Marianne Kaufmann Hansen, Jonas Krogager Thompson, Joachim Taulov Jørgensen, Line Aagaard Greve, Laura Saugstrup Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151937 Thu, 05 Dec 2024 00:00:00 +0100 Hvornår er ræsonnementer matematiske? https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151938 <p>Kommentar til Emilie Madeline Hersaa Nehammer, Anna Louise Eriksen &amp; Erik Ottar Jensens artikel: “Udvikling af matematisk ræsonnementskompetence gennem brætspillet Othello”, MONA, 2024(3)</p> Kasper Højbjerg, Mette Bundgaard Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151938 Thu, 05 Dec 2024 00:00:00 +0100