https://tidsskrift.dk/mona/issue/feed MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik 2024-12-05T10:35:25+01:00 Magnus Boye mona@ind.ku.dk Open Journal Systems <p>MONA - Tidsskrift for undervisere, formidlere og forskere inden for matematik- og naturfagsdidaktik.</p> https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151714 Nr. 4 (2023) 2024-12-02T11:53:48+01:00 MONA mona@ind.ku.dk 2024-12-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151933 Trædesten til praktikere der vil undervise i teknologiforståelse i og som fag 2024-12-05T08:29:48+01:00 Andreas Lindenskov Tamborg mona@ind.ku.dk 2024-12-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151934 Udforskning af generativ AI i grundskolen 2024-12-05T08:39:56+01:00 Pernille Rosenkvist mona@ind.ku.dk Melissa Hansen mona@ind.ku.dk <p>Artiklen tager udgangspunkt i en undersøgelse af, hvordan generativ AI kan styrke elevers naturfaglige og digitale kompetencer i grundskolen. Undersøgelsen omfattede en spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere og lærere samt en læringsaktivitet med elever. Resultaterne viser, at mens mange lærere er bekymrede for generativ AI’s indflydelse på elevernes læring, er der betydelige læringspotentialer, hvis teknologien anvendes hensigtsmæssigt. Artiklen præsenterer bl.a. en eksemplarisk læringsaktivitet, som ramme for læring med generativ AI, og det konkluderes, at teknologien kan bidrage positivt til elevernes læring, forudsat at lærerne får uddannelse og ressourcer. Artiklen afslutter med anbefalinger om yderligere forskning og overvejelser om implementering af generativ AI.</p> 2024-12-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151935 Programmering og Computational Thinking i matematikundervisningen: hvad er skolens udgangspunkt? 2024-12-05T08:50:39+01:00 Sofie Buch Cordsen mona@ind.ku.dk Andreas Lindenskov Tamborg mona@ind.ku.dk Liv Nøhr Larsen mona@ind.ku.dk Morten Misfeldt mona@ind.ku.dk <p>I denne artikel rapporterer vi fra en spørgeskemaundersøgelse hvor vi dokumenterer at en stor andel af de adspurgte teknologiinteresserede danske matematiklærere allerede nu underviser i programmering og computational thinking, på trods af at de ikke oplever at have de faglige forudsætninger eller den organisatoriske støtte til at udføre arbejdet. Artiklens empiriske grundlag udgøres af besvarelser fra 73 teknologiinteresserede danske matematiklærere indsamlet i januar-april 2022. Omkring to tredjedele af disse adspurgte lærere rapporterer at de underviser i CT-praksisser, mens kun 10,5% af dem mener at have de nødvendige kompetencer til det. Den adspurgte population, som må forventes at udgøres af særlig interesserede matematiklærere, finder således både vilje og en oplevelse af meningsfuldhed i arbejdet med CT i matematikundervisningen, men mangler kompetencer og en struktureret tilgang til kapacitetsopbygning. Særligt sidstnævnte forventer vi derfor i endnu højere grad må gælde den brede population af danske matematiklærere.</p> 2024-12-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151936 Maskinlæring i folkeskolen 2024-12-05T09:04:24+01:00 Elisa Nadire Caeli mona@ind.ku.dk Sine Zambach mona@ind.ku.dk Cecilie Svane Pedersen mona@ind.ku.dk Jeppe Bundsgaard mona@ind.ku.dk Morten Misfeldt mona@ind.ku.dk <p>I artiklen formidles de første resultater fra et treårigt forskningsprojekt der har til hensigt at undersøge udskolingselevers udvikling af forståelsen af kunstig intelligens. Specifikt har vi gennemført en pilotafprøvning af dele af et naturfagligt teknologiforståelsesforløb hvor elever i grupper skulle designe deres egen maskinlæringsmodel og -app. Udgangspunktet var et bredt perspektiv på teknologiforståelse som et samspil mellem tekniske kompetencer, designkompetencer og teknologikritiske kompetencer. På trods af dette peger vores første erfaringer på udfordringer i forhold til at gå fra et praksisniveau til et mere reflekterende niveau. I artiklen diskuteres denne problemstilling og hvad det betyder for fremtidig forskning.</p> 2024-12-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151937 Fra idé til undervisning 2024-12-05T09:22:35+01:00 Marianne Kaufmann Hansen mona@ind.ku.dk Jonas Krogager Thompson mona@ind.ku.dk Joachim Taulov Jørgensen mona@ind.ku.dk Line Aagaard Greve mona@ind.ku.dk Laura Saugstrup mona@ind.ku.dk <p>-</p> 2024-12-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik https://tidsskrift.dk/mona/article/view/151938 Hvornår er ræsonnementer matematiske? 2024-12-05T09:30:42+01:00 Kasper Højbjerg mona@ind.ku.dk Mette Bundgaard mona@ind.ku.dk <p>Kommentar til Emilie Madeline Hersaa Nehammer, Anna Louise Eriksen &amp; Erik Ottar Jensens artikel: “Udvikling af matematisk ræsonnementskompetence gennem brætspillet Othello”, MONA, 2024(3)</p> 2024-12-05T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2024 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik