The Precarious Aesthetic across Domains. An Exploration of the Allure of Imperfection

  • Sofie Lykke Stenstrop

Resumé

Artiklen undersøger brugen af medium-specifik støj hos pop-producer Tom Krell, der er bedre kendt under aliaset How to Dress Well. Gennem en analyse af hans musik og de der tilhørende  musikvideoer, instrueret af videokunstneren Jamie Harley, hvor Gerhard Richters æstetik trækkes ind, vises hvordan elementer, der som oftest opfattes som ufuldkommenheder, eller som direkte fejl, i nogle tilfælde kan være med til at give et værk stærkere kunstnerisk og emotional appel. Med afsæt i russisk, formalistisk teori udfordrer artiklen dermed den gængse overbevisning om, at et kunst-nerisk objekt med en fremmed form nødvendigvis virker fremmedgørende.This article explores the use of medium-specific noise in the work of experimental pop producer Tom Krell, the man behind the music act How to Dress Well. By comparing his work and the video artist Jamie Harley’s How to Dress Well-music videos to the German artist Gerhard Richter’s photo paintings, I aim to make clear how elements that are traditionally thought of as imperfections, as flaws, can in some cases function as a means of making a work of art alluring. Drawing on Russian formalist theory, this article challenges the common conviction that an object cannot be both alien and affecting.
Publiceret
2013-12-09
Citation/Eksport
Stenstrop, S. (2013). The Precarious Aesthetic across Domains. An Exploration of the Allure of Imperfection. Tidsskrift for Medier, Erkendelse Og Formidling, 1(2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/28633
Sektion
Artikler