Pædagogik som selvstændig videnskab - Pædagogik som tværfaglig videnskab diskuteret i en tværvidenskabelig sammenhæng

Forfattere

  • Sara Dalgaard Christoffersen

Resumé

The main theme of this article concerns ways of understanding theory of education, pedagogy, as an independent scientific discipline, despite the fact that pedagogy can be defined as interdisciplinary. The study is contextualized within an intern-professional field and focuses on an interdisciplinary theme connected to university politics. The article argues that there is an existing duality between scientific ideals concerning independence and the interdisciplinary aspects of pedagogy. Finally, this study concludes that there is a need for further clarification concerning pedagogy as independent scientific discipline and a definition of pedagogy as intradisciplinary rather than interdisciplinary is suggested in order to do so. Artiklens overordnede tema beskæftiger sig med, hvordan man kan forstå pædagogik som selvstændig videnskab, hvilket er en problematik, som aktualiseres af pædagogikkens relation til hjælpediscipliner. Problematikken undersøges i det internt pædagogiske felt og perspektiveres i relation til en universitetspolitisk strømning med særligt fokus på tværfaglighed. Den analytiske fremstilling tydeliggør en dobbelthed mellem pædagogikkens interdisciplinære karakter og de etablerede idealer, der sætter rammerne for, hvad der forstås som selvstændig videnskab. Slutteligt konkluderes det, at den pædagogiske videnskab behøver yderligere afklarende og identificerende arbejde, og at relationen til hjælpedisciplinerne måske kan bearbejdes ved at definere pædagogikken som intradisciplinær fremfor interdisciplinær.Emneord: videnskabsforståelser, selvstændighed, tværvidenskabelighed, tværfaglighed og pædagogik.

Downloads

Publiceret

2013-06-10

Citation/Eksport

Christoffersen, S. D. (2013). Pædagogik som selvstændig videnskab - Pædagogik som tværfaglig videnskab diskuteret i en tværvidenskabelig sammenhæng. Tidsskrift for Medier, Erkendelse Og Formidling, 1(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/28584

Nummer

Sektion

Artikler