Afrika på film – Vestens postkoloniale repræsentationer

Forfattere

  • Morten Vejlgaard Just

Resumé

The question to be answered is: What are the characteristics of the Western colonial film on Africa and of the Western postcolonial ditto – where do the two traditions differ and where do they continually match? Conclusion: There is a clear cut alterity in the colonial films where there are explicit differences between the Western active White Hunter and the passive Africans with the mise-en-scéne – Africa – as the threat. In the postcolonial films, the Westerner still takes on the active part, but is no longer an aggressive hunter, but rather an Awakened White. And the threat is now the evil West. Artiklen har til formål at undersøge forskelle og ligheder ved vestlige kolonifilm om Afrika og de postkoloniale ditto. Er der sket et brud i fremstillingen af Afrika eller fortsættes tendenserne fra kolonifilmene? Konklusion: Der er en tydelig alteritet i kolonifilmene, hvor der er klare eksplicitte forskelle mellem de aktive hvide vestlige karakterer og de passive indfødt afrikanske. I de undersøgte postkoloniale film er de vestlige karakterer stadig de aktive, men skifter fra aggressiv jæger-arketype til skyldsramt opvågnet hvid.Emneord: Afrika på film, postkolonialisme, orientalisme, vestlige repræsentationer.

Downloads

Publiceret

2013-06-10

Citation/Eksport

Just, M. V. (2013). Afrika på film – Vestens postkoloniale repræsentationer. Tidsskrift for Medier, Erkendelse Og Formidling, 1(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/28581

Nummer

Sektion

Artikler