Fra arkivets skygger: Om repræsentation og billedarkivets status i Harun Farockis film Respite

Forfattere

  • Emil Leth Meilvang

Resumé

Artiklen undersøger forestillingen om og transformationen af det filmiske arkiv hos den tyske instruktør Harun Farocki. Igennem en analyse af Farockis film Respite viser artiklen, hvordan de historiske repræsentationer af jødeforfølgelsen og 2. verdenskrig sættes under kritisk lup, og hvordan arkivmaterialet fravristes sin vante brug for derved at åbne for en mere kompleks og sammensat forståelse af krigens grusomheder. For mere præcist at formulere filmens kritiske og idiosynkratiske metode inddrages især Roland Barthes og hans tanker om fotografiet og dets forskellige muligheder. The article examines the concept and the transformation of the filmic archive in the work of director Harun Farocki. Through an analysis of Farocki’s film Respite, the article shows how the historical representations of the persecution of the Jews and the Second World War are scrutinized and how Farocki’s use of the archive material strips it of its ordinary uses so as to open up to a more complex and intricate understanding of the war and its atrocities. To formulate more fully the critical method of Respite, the article will draw on the concepts of Roland Barthes and particularly his thoughts on photography.Emneord: Arkiv, repræsentation, Farocki, Respite, Barthes

Downloads

Publiceret

2013-06-10

Citation/Eksport

Meilvang, E. L. (2013). Fra arkivets skygger: Om repræsentation og billedarkivets status i Harun Farockis film Respite. Tidsskrift for Medier, Erkendelse Og Formidling, 1(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/28577

Nummer

Sektion

Artikler