"Most loud bangs aren't bombs…" - Representations of Islamic terrorism in La Désintégration (2011) and Four Lions (2010)
Nøgleord:
Terrorism, sympatistrukturer, repræsentationer af Islam, komedie, drama, Terrorisme, sympathy structures, representations of Islam, Comedy, DramaResumé
Denne artikel undersøger, hvordan terroristen som filmisk stereotyp dekonstrueres ved hjælp af genreelementer i den franske film La Désintégration (2011) og den britiske film Four Lions (2010). I filmene anvendes elementer henholdsvis fra drama og sort komedie til at definere og sløre grænsen mellem muslim og terrorist. Hvor La Désintégration reproducerer et forsimplet billede af den ’vrede muslim’, afvæbner Four Lions denne repræsentation ved i stedet at projicere frygten over på den ’sekulære muslim’. Hver for sig reproducerer de to film frygten for ”den fremmede” i hver sin genre, men sammen kan de udvide stereotypen om terrorister på film.
ABSTRACT
This article investigates how the terrorist as a cinematic stereotype is deconstructed by genre in the French film La Désintégration (2011) and the British film Four Lions (2010). The films use elements from drama and black comedy, respectively, to define and blur the boundary between Muslim and terrorist. While La Désintégration reproduce a simplified image of the ‘angry Muslim’, Four Lions disarms this representation by instead projecting the fear onto the ‘secular Muslim’. Each in their own genre, the movies reproduce the fear of “the other”, but together they broaden the stereotype of terrorists in film.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Creative Commons: CC by-nc-nd