119/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

Oligarchization, de-Westernization and
vulnerability:

Media between democracy and
authoritarianism in Central and

Eastern Europe

A roundtable discussion

Auksé Balcytiené
Péter Bajomi-Lazar
Vaclav Stétka

Miklos Siikosd

What are the major trends of media change in contemporary Central and
Eastern Europe (CEE)? How do these media transformations relate to
economic, political, social and cultural currents in the region? After a decade
of democratic optimism from the early 1990s to the 2000s, why did democratic
media regimes in the region become recently so vulnerable? Why would the
level of media freedom and pluralism in the CEE region remain significantly
more limited than in Western Europe, despite supposedly shared European
values and policies, and EU membership of the countries in the region? What
explains variation in the level of media freedom within and across the former
communist countries? What are the direct and indirect effects of the global
tinancial crisis on the trends of democratization vs. authoritarianism in CEE?

How could eminent newly democratized countries in CEE backslide

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



120/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

dramatically to semi-authoritarian hybrid regimes that we usually find in
former Soviet Eurasia? How do semi-authoritarian regimes control media in
different CEE countries? Also, how could media studies of the region be
reinvented to reflect on the shifting geopolitical balance of power, especially
the emergence of BRICS, the growing influence of Russia, and the war in
Ukraine? What could comparative post-communist media studies add to our

analysis and understanding of the new CEE realities?

These were some of the questions tackled by a recent public roundtable
discussion entitled "Media, Democracy and Authoritarianism in Central and
Eastern Europe", held at the Department of Media, Cognition and
Communication at the University of Copenhagen on April 24, 2015.

Participants included Auksé Balcytiené (Professor of Journalism, and Vice
Rector for Public Communication and International Relations, Vytautas
Magnus University, Lithuania), Péter Bajomi-Ldzir (Professor of Media
Communications, and Head of the Institute of Social Science at the Budapest
Business School, Hungary), and Viclav Stétka (Senior Researcher, Institute of
Communication Studies and Journalism, Faculty of Social Science, Charles
University, Prague, Czech Republic). The panelists have also been working
together in a major research project entitled “Media and Democracy in
Central and Eastern Europe” between 2009 and 2013 at the University of
Oxford. The roundtable was convened and moderated by Miklds Siikosd
(Associate Professor, Department of Media, Cognition and Communication,
University of Copenhagen). The event was co-sponsored by the Research
Priority Area on "Media and Communications in Transition Societies" at the
Department of Media, Cognition and Communication at the University of

Copenhagen, and the Journal of Media, Cognition and Communication.

Participants were asked to reflect on their recent research and contextualize it
among what they consider the most important contemporary issues and

trends of media and politics in the CEE region.
De-globalization of media ownership and the instrumentalization of media
by oligarchs

Viclav Stétka: My response to this question will be largely based on the
research I did in Oxford, where I studied the transformation of media

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



121/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

ownership in CEE and the impact of these processes on editorial autonomy
and journalistic professionalism in the region (Stetka 2012; Stetka 2013). Right
now I am based in Prague and shifted my agenda a bit towards political
communication. However, I am of course still very much interested in
examining the continuing processes of media ownership transformation,
because it is a very relevant issue in many CEE countries, with often

disturbing consequences for media freedom.

Observing the changing media landscapes across the CEE region, I would
argue that among the main trends which we can currently identify in many of
the countries there is the process of de-globalization of media ownership, caused
by the departure of foreign investment; the simultaneous rise of the local oligarchs
as new media owners or moguls; and the process of declining professional
autonomy, combined with the increasing instrumentalization of news media in
the hands of the new local proprietors. De-globalization has been a direct
consequence of the impact of the 2008-2009 global economic crisis, which hit
hard Central and Eastern Europe. Following the sharp decline of the GDP,
advertising expenditures fell dramatically across CEE. In the Baltic countries,
but also in Bulgaria or Romania, the decline of advertising expenditure was
over 50% annually between 2008 and 2010. Of course this has negatively
affected the revenues of media companies, especially in the print sector,
which was already struggling with the impact of the internet. Shrinking
revenues prompted many of the Western media owners and investors to leave
the ailing markets, because they could not see short- or even mid-term
profitability in the print market segment. While before the crisis, a large
number of print media in CEE countries had been owned by German,
Austrian, Swiss, as well as Scandinavian companies, and in several countries
foreign ownership was absolutely dominating, today there are barely any
foreign publishers left in the region. The process has not stopped even after
the end of the recession, and is increasingly affecting broadcast media as well.
In other words, many CEE countries have experienced an almost complete
reversal of the media ownership situation - from primarily Western to locally-

based ownership — and this has happened in a very short period of time.

Apart from the withdrawal of Western investors, the other common trend
currently defining the majority of CEE media markets has been the rise of a

specific type of owners, namely oligarchs, which replaced the foreign

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



122/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

companies. Instead of established transnational media companies like Ringier,
WAZ, Schibsted, Bonnier or Sanoma, a new breed of local owners showed up.
Most of these oligarchs are very rich and very influential local business elites,
people who had largely nothing to do with media before, and whose main
sources of profit has been elsewhere--energy production and distribution,
retail, real estate, investments etc. With the exception of Estonia, Slovenia and,
to some extent, Poland, in all the other Central and Eastern European new EU
member states it is possible to find at least a couple of major business players
who are now involved in media publishing or ownership of broadcasting
company. Certainly, such owners are not a complete novelty to the region,
and in countries like Romania or Bulgaria they have been present very much
from the beginning of the transformation process. What is new is that
nowadays they are becoming very much the only type of players left on the

scene.

To illustrate this track I will talk about the Czech Republic, where this process
of Western media ownership rapidly shifting into the hands of local business
elite was among the most dramatic of all CEE countries. The Czech Republic
used to be one of the countries dominated by foreign media ownership before
the crisis, with the share of foreign investment in most media segments
reaching up to or even beyond 80%. Nowadays, there are no foreign investors
among the national newspaper publishers. Instead of them, the press and part
of the broadcasting media scene is divided among a handful of Czech
billionaires with little or no previous experience with the media business.
Arguably, the one receiving the most attention is Andrej Babis, the owner of
the Agrofert Group, the biggest food processing and agricultural corporation
in the country. Having purchased the biggest media house MAFRA in 2013,
he became the leading media mogul in Czech Republic (see Hajek and
Stefanikovd 2014). With MAFRA, he is the publisher of the two most
prestigious national newspapers, as well as a chain of regional news weeklies.
Apart from that, he also controls the biggest nation-wide commercial radio
station, and it is possible that soon he might be buying the second largest
commercial television station as well. In 2011 he established a new political
movement called ANO (meaning YES in Czech, which stands for “the
Alliance of Dissatisfied Citizens”), widely described as a populist movement.
He entered Parliament with his party in 2013 as close second and became

Deputy Prime Minister and Minister of Finance. So now there is a person who

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



123/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

is basically running the country; he is broadly perceived as a more influential
tigure than the actual Prime Minister. He is the second richest person in the
Czech Republic, and the most influential media mogul. He is currently also
the most popular politician in the country, and his party is leading the polls.
This concentration of political, economic and media power in the hands of
one person is simply unprecedented, and not only in the Czech Republic, but

also in the region as a whole.

The question obviously is: what is the motivation of these people for investing
in the media in times when profitability cannot be guaranteed, especially not
in the newspaper sector which is currently a profit-losing industry in most of
the region? We must assume that they own media in order to maintain
influence, rather than to make a profit directly from publishing. This has been
recently confirmed by one of the Czech oligarchs, Marek Dospiva, the co-
owner of one of the largest investment groups in Czech Republic called
PENTA. Following a journalist’s question regarding their plans to invest into
media, he replied saying “I am not going to beat around the bush: the fact that
we own media gives us the assurance that it will be more difficult for anyone
to attack us”. He referred to the media as a “shield”, and also used the
metaphor of a “nuclear briefcase”, comparing the media to an instrument of

deterrent, assuring that nobody will dare to wage wars against them
(Hospodarske Noviny, 2015).

This is just one illustration of the fact that the Western-style media business
model is becoming an exception rather than a rule in most countries of the
CEE region. Media investment is increasingly seen as a political strategy. The
old commercial models are failing and the new ones have not been found yet.
The real challenge is how to ensure sustainability and independence of
quality journalism in these times. There are indeed some promising counter-
tendencies. In several countries we have witnessed the emergence of new
media platforms and outlets by journalists who left the editorial offices of
media now owned by oligarchs. Many decent journalists who left, tried to
establish new outlets, weeklies, online dailies etc. The question, however, is
whether these initiatives and project will prove financially sustainable in the

long-term.

Siikosd: So key trends in the CEE region are de-globalization of media

ownership, the growing power of oligarchs, declining professional

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



124/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

performance, and the emergence of Berlusconi-type actors with multiple
power, including political and media power as well as economic interests in

several business sectors.

Stétka: Yes, let me add that Mr Babis, the Deputy Prime Minister, has recently
been called ‘Babisconi’, obviously implying the resemblance to Berlusconi.
However, there is a difference. Berlusconi made his political career by using
his television empire, while Babi$ has never been that much dependent on
television. He is not a visually charismatic person, unlike Berlusconi who has

effectively exploited his charisma on television.

Decreasing media freedom and pluralism: the political factors

Péter Bajomi-Ldzdr: Regarding the freedom and pluralism of the media, if you
look at the comparative data produced by Freedom House and by Reporters
Without Borders, they show a deficit of media freedom in many of the former
communists countries that joined the EU in the 2000s. My first question
would be this: why is media freedom more constrained in the ‘East’ than the ‘West'?
The second question is, how to explain spatial and temporal variations in the level
of media freedom within and across the former communist countries? In other
words, why is it that under some governments, media freedom flourishes,
while it declines virtually overnight when a new government takes office? A
third question is, why is it that after 25 years of various media policy proposals
formulated by professional and civic organizations to improve the status of media
freedom in general, and the accountability and political independence of public
service broadcasters in particular, virtually none of these recommendations have ever
been implemented in practice? In other words, why is it that the status of media
freedom, and particularly the freedom of the public service media, has not improved in
CEE?

A first-hand explanation is that media policy is not a magic weapon; you
cannot change media systems without changing political systems and
political culture. This is what Karol Jakubovicz and Miklos Siikdsd (2008)
called “mimetic transplantation” of Western media models in emerging
Central and Eastern European democracies, a process which, in my view, has
largely failed. For example, you cannot ‘import’ the BBC model of public
service broadcasting to Hungary or the Czech Republic or Lithuania without
also ‘importing’ the British political system where the BBC is embedded and

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



125/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

where there is a consensual political culture, fair competition, and a quasi

two-party system.

Of course, when it comes to media freedom or the deficit of it, and one
attempts to answer the question of why media freedom has not consolidated
in many of the former communist countries, one must consider a number of
factors. These include political institutions, political culture, economic
performance, the level of professionalization of journalists, the behaviour of
media owners, and the attitudes of the public towards media freedom. There
are also some possible external factors such as pressure by the European

Union in the event media freedom is breached.

I have decided to take a look at political institutions and culture, because the
status of media freedom is most likely to change after changes in government,
whereas the other factors such as the performance of the economy, the
professionalisation of journalists and the attitudes of the public do not change
overnight. Therefore the most influential factor that may affect media

freedom is the political setting.

In this research, which I summarised in my recent book (Bajomi-Lazar 2014) I
followed the tradition recently revived by Daniel C. Hallin and Paolo Mancini
(2004) and argue that political systems have a major influence on media systems. A
key issue is that of party systems. There are a number of differences in party
systems in the ‘East” and the “West’. For example, party systems in the “West’
are, as a main rule, consolidated. Most parties have many members and a
high level of trust, as opposed to most Central and Eastern European
countries. In Western Europe, party splits are rare and parties have historical
roots; they do not change ideologies overnight. Electoral volatility is also
lower than in the ‘East’. Parties in the “West” have stronger social roots, while
political parties are poorly embedded in society in the ‘East’. (Weaker social
embeddedness is a common feature of all second and third wave
democracies, because these are new parties which did not have the time to
establish strong links with society.) This leads to the emergence of cartel
parties in the “East’. Cartel parties are engaged in state capture in an attempt to
extract resources that are needed for party building and organisation. Cartel
parties also capture and exploit public/state media. Public service
broadcasters, national news agencies and media authorities are in control of

large sums of money and other resources such as senior managerial positions,

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



126/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

advertising funds, newspaper subsidies, programme production funds, radio
and television frequencies. Through media capture, these resources can be
channelled to party cadres and clients in exchange for various favours
granted to the party in the past or to be offered in the future, especially

during election campaigns.

This is what I labelled as party colonisation of the media: parties colonise the
state media and exploit their resources through a nomenklatura system
constituted by party cadres and clients. Interviews conducted by Vaclav,
other colleagues and myself in these countries over four years confirmed that
this is one of the motivations for media capture. Many of the political elites
interviewed during the field trips confirmed that the media’s impact on
public opinion and voting behaviour is often questionable. In fact, pro-
government bias in the media might have a boomerang effect so it might

alienate voters rather than mobilise them. This is a recurring pattern.

In countries where civil societies are weak and professional organisations are
divided along political cleavages, political parties have a de facto monopoly
over policy making, including media policy making and the control over the
distribution of resources. On the surface, rhetorics of media freedom and
pluralism prevail, mainly in the preambles of all media laws. But, beyond
this, media law is widely conceived as a means to redistribute resources
among clients of political parties and some of the oligarchs associated with
parties. Media is captured through the capture of media policy and media
law, creating new nomenclature systems that allow parties to delegate people to

key decision-making positions in control of media resources.

This difference in party systems might explain the deficit of media freedom in the
‘East’ as opposed to the “West'. But how to explain variation in media freedom

within and across Central and Eastern European countries?

In my recent research, I chose ten governments in five countries with the
same share of seats in parliament, i.e., with the same means and possibilities
to pass new media legislation and to take control of the media. What I found
was that media freedom was improving under some governments, but
deteriorating under others. While I tried to identify recurring patterns, I
found that party colonisation of the media is a widespread practice in many

of the region’s countries, but the actual patterns are different. There are the

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



127/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

patterns of one-party colonisation vs. multi-party colonisation of the media. In the
former case, one party, or a party coalition or association, has privileged
access to all media resources. In the second case, under multi-party media
colonisation regimes, the ‘media pie” is divided among the various political
parties, i.e., no single party has privileged and dominant influence over the
media. Therefore pluralism and freedom of media is largely preserved;
parties can mutually mitigate other parties” efforts to control media through
their representatives on the media boards. The recurring pattern I found was
that party colonisation of the media may have negative impact on the level of
media freedom in case of governments that are constituted by one party,
whose internal decision-making structures are centralized, and which are
headed by strong-hand leaders who personally do not tolerate media
criticism, and have a strong ideological agenda (whether a right- or a left-
wing agenda does not seem to make a difference). By contrast, multi-party
governments or coalition governments of parties with more democratic
internal decision-making structures, and headed by pragmatic or technocratic
leaders tolerant of media criticism, were more likely to respect media
freedom, and under these governments the status of media freedom

improved.

To the question of why media policy proposals often fail, the answer would be
that the deficit of media freedom might be explained by both proximative and
ultimative factors. Proximative factors include media policy frameworks, i.e.
the institutions that are theoretically designed to protect media freedom, but
are in fact used as means to instrumentalise political control over the media.
Ultimative factors responsible for the deficit of media freedom have to do with
party systems. Parties try to stabilise their position, but, when lacking the

resources needed, capture the state and the media.

It follows that media systems cannot be improved by media proposals alone, but the
entire political system needs to be addressed. For example, if a country has a
proportional election system, then that country will be more likely to have a
coalition government, because mixed election systems and majoritarian
election systems, in line with Maurice Duverger’s law, favour two- and two-
and-a-half party parliaments and single-party governments. Party funding is

also an issue. Improved party funding could decrease parties’ incentives to

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



128/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

capture the state and the media in search of resources. Parties’ internal

democracy could also be possibly improved via new party regulation.

In sum, the stronger the government, the weaker the media, and vice versa. The
more veto points there are in the system, the more freedom the media have.
Because political systems have a major impact on media systems, media
freedom can only be improved by reforming election and party systems in
CEE.

Siikosd: The key trends are, again, party colonisation of media and
oligarchization. You also added different types of party systems as an
important factor for the variation in media freedom, and the political culture
surrounding the hard institutional models of politics and media that in

principle could produce a better outcome in terms of media freedom.

Socio-cultural perspectives

Auksé Balcytiené: I would like to offer here another ‘macro’-level perspective.
On the one hand, a bird’s eye view on political and media transformations in
CEE allows the analysis of the outcomes of changes in the time of extreme
transformations. Yet on the other hand it also captures various contextual
specificities and cultural characteristics registered in institutional structures

and cultural ways of life in the region.

From what has been observed and identified, one can suggest that Central
and Eastern Europe, could be studied as a ‘test case’, a kind of ‘social
laboratory” where specific developments such as extreme ‘individualization’,
also ‘group polarization” are witnessed, identified and tested (Bal¢ytiené
2015). These developments are also seen and highly disputed in the Western
countries. However, it seems that the qualitative aspects of these tendencies —
often found in attitudes and values of high competitiveness and rivalry,
consumerism and market-orientation — are more prevailing in younger than

older democracies.

Several causes might be considered here. In the last decades of the 20*
century, the CEE countries were indeed privileged, because they got an
opportunity to rebuild their states and to return to self-government. This
move was especially significant for the three Baltic countries, since they
literally re-appeared on Europe’s map. However, in spite of high hopes and

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



129/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

enthusiasm, people of newly emerging democracies have found themselves
also among those highly disadvantaged. They had to face all changes in a very
rapid manner and within a very concise period of time and, even more, in the
frame of high intensity of myriad changes (Bauman and Donskis, 2013). In the
longer run, this has brought emotional strains and anxieties, such as increasing
uncertainty that massively escalates feelings of insecurity, tiredness and even
fatigue in daily matters (Balcytiené 2015). In terms of public perceptions,
transitional societies and countries with former authoritarian or totalitarian
experience do not score equally with the Western countries in their feelings of
happiness and confidence and satisfaction with the functioning of democracy,
nor in their assessment of media as being free and qualified to meet expected

(normative) ideals.

2 Linear = 0,740
100,00

INether al'cgk)
a0, 00 Biedgium

O

20,00

reland

Czech Rep

Feeling happy
;r

70,00

O
Partugall

i

0,004

50,004 Hungary
T

I T T T
20,00 40,00 50,00 20,00 100,00
Assessing one’s country as democratic

Chart 1. The relationship of “Feeling happy” and “Assessing one’s
country as democratic” in selected European countries

Source: Bal¢ytiené and Juraité (2015, in press): authors’” estimations based
on ESS (2012) data.

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



130/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

Hence I would like to propose a ‘socio-cultural perspective’, which views the
process of transformations and democratization in CEE not only as an
institutional change and re-configuration, but predominantly as a socio-
cultural progression. Such an approach looks at democratization and media
freedom based on decisions made by people and organizations, and on the

forms of seeking consensus and building trust.

How are socio-cultural changes in the region replicated in the field of media?
I will not go into specific details outlining structural changes in the Baltic
media systems. Instead I would like to point to the significance of new ICTs as
one of the critical factors that shapes ways of life in today’s CEE. In relation to
the weakness of newspaper publishing and reading tradition in the Baltic countries
(Lithuania in this sense has the weakest tradition among the three states),
print media gradually disappears from the newly arising media landscape,
while television remains a public arena populated with commercial matters. The
available niche is rapidly occupied by ICT media actors with their own

standards of professionalism in news production.

Indeed, the arrival of the new ICTs coincided with the uses of the neo-liberal
ideology of promoting ideals of effectiveness and competition. New
technologies, too, have brought extreme pluralisation leading to group
polarization and clusterization of interests. On the one hand, these trends may be
seen as highly empowering, contributing to pluralization and having
democratizing effects. Yet, on the other hand, as we see in online users’
choices, individuals tend to follow those opinions which support their pre-

existing views or the pre-existing knowledge in the political sense.

It appears that we indeed live in times of unprecedented change in terms of
societal transformations and collective re-grouping. As seen in examples from
CEE countries, new societal re-arrangements may emerge under conditions
when the atmosphere of neo-liberal trends, weakness of print media tradition,
growing individualization and group polarization are present at the same time.
These factors strongly impact the quality and functioning of democracy and

contribute to critical outcomes.

Siikosd: The trends of media ownership, political institutions and political
culture are now extended with a more social theory-driven approach to

highlight extreme polarization, individualization, and also the impact of ICTs

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



131/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

and online media as well as the neo-liberal policies that support
individualism and competition. One should add that the capitalist and
democratic dual transformation in CEE took place within a very short time,
within one generation, and its intensity caused high levels of stress, anxiety,

insecurity, and fatigue.

May we continue with some provocations regarding our terminology? Vaclav
used the term ‘de-globalization” for characterising the regional trends
regarding media ownership. Why ‘de-globalization’, and why not ‘de-
Westernization” or ‘de-Europeanization’”? We are talking about the
withdrawal of Western European capital, not global capital. Would the term

‘de-westernization” or “de-Europeanization’ capture this process better?

Auksé Balcytiené: You may also call it ‘de-Scandinavization’ from the Baltic

perspective.

Stétka: 1 see the term de-Westernization as already ‘occupied’ and used within
international media scholarship in a different sense. In 2000, James Curran
and Myung-Jin Park published a seminal volume called De-Westernizing
Media Studies (Curran and Park 2000), in which they coined the term to
emphasize the need to broaden the perspectives and approaches towards
comparative media research, beyond the Western-centric models and
theories. This is why I prefer to use the term de-globalization, despite of the
fact that it describes the withdrawal of mostly Western type of ownership and
Western investors. The concept of de-globalization also aims to highlight the
gradual reversal of the process this region has been experiencing during most
of the two decades after 1989, the process generally labelled as globalization
of media, which was particularly visible in terms of media ownership

structures.

Audience:  How about the term of ‘re-domestication’ or ‘de-

transnationalization’ of media?

Siikosd: These terms may suggest a neutral or positive meaning, while the
other labels are more negative as they also refer to the trend of a decreasing

media freedom in CEE.

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



132/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

Stétka: We certainly cannot say that effects of globalization were altogether
positive in the CEE region. However, the process of de-globalization seems to

have even more negative consequences.

Bajomi-Lazdr: Domestication and re-domestication could also be used as a
metaphor for the re-domestication of rebel journalists who seek independence
and seek to be critical. As the term also refers to the domestication of animals,
it offers a fitting metaphor to describe the situation: the taming of the rebel
journalist. In this metaphor, the watch-dog is re-interpreted as a ‘lap-dog’: a

tamed, domesticated animal.

Geopolitical considerations and Russia’s growing influence

Siikdsd: You all put the region into a larger transnational perspective and also
emphasized that local social traditions and political culture matter. Using a
truly global perspective, can we also relate media trends in our region to the
emergence of the BRICS countries, in particular Russia and China (Siikdsd
2014)? There might be several layers to this, starting with the general global
power shift from Western countries towards the BRICS, particularly from the
US to China. We also witness the re-emergence of Russia as a strong regional
power through a more proactive or even aggressive foreign policy, and
military action and war in Ukraine. Also, in terms of media ownership, how
does the oligarchization of CEE media compare to post-Soviet Russia? During
the Yeltsin period in Russia, seven major oligarchs built their vertical empires
involving industrial (mostly petro-chemical) interests, political organizations,
but also media empires and their own hitmen and links to the underground
mafia world. These oligarchs allied with the Kremlin and other oligarchs, but
time to time they also attacked each other. They tended to instrumentalize
their media the same way as described in the case of contemporary Czech
Republic by the ‘nuclear briefcase’ metaphor. Can we talk about

‘Russification” of CEE media in this particular meaning of oligarchization?

Stétka: We need to engage more deeply with the term ‘oligarchization’. The
literature as well as the public traditionally associate this term with Russia
and other post-Soviet countries such as Ukraine or Kazakhstan. But recent
scholarship identifies oligarchs in Western countries such as Britain or the US

as well. In this respect I do not think it is appropriate to tie the concept to a

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



133/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

particular country such as Russia; oligarchization is certainly a much more

universal phenomenon than that.

Baléytiené: Among the Baltic countries, ‘oligarchization” has been highest in
Latvia, somewhat lower in Lithuania and of lowest degree in Estonia. In the
Baltic region, recent changes in media ownership might be labelled as “de-
Nordification” or ‘de-Scandinavization’. Still, another trend is also evident,
namely the gradual increase of Estonian capital in the Baltic media. Russia has
always been an issue of high significance in all three countries, for historical
reasons. In spite of unmistakable polarization in the Lithuanian politics,
dominant parties are quite strict, unanimous and consensual towards the so-
called ‘Russian factor’. For example, when the new media law was drafted in
the early 1990s, it was stated that none of the media companies in Lithuania
could be privatized or bought by foreign owners that have links to Russia. But
as a matter of fact, Russia has never let the three Baltic countries out of its
information space, and propagandistic attempts of information management
have intensified and became more assertive in the past few years. Baltic
governments reacted to this matter in their own — self-defensive — manner.
One illustration is the situation with the Russian television station RTR
Planeta: due to its manifest propaganda content, the broadcast was suspended
and ceased for fixed periods both in Latvia and Lithuania. Alternative
solutions to counter propaganda matters could have been imagined, for
example, the establishment of a public service channel in the Russian
language. I would support the idea of having such an alternative channel.
There have been thoughts raised among the three governments about such a

channel, but no agreement was reached.

Bajomi-Ldzdr: The Hungarian case is a special one, because of an oligarch
called Lajos Simicska, who was, until recently, a close associate of the Prime
Minister Viktor Orban (Mérték Media Monitor 2014). However, the two are
now fighting. This points to the question of who the master is? Who controls
whom? Is it political parties or is it the business elites that control politicians?
In Bulgaria and Romania, the business elites, often associated with the former
security services and some of the political parties, are just puppets. In
Hungary, however, it is hard to determine the setup of this power relation. In
the Czech Republic, it could be the political elites who instrumentalise

oligarchs.

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



134/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

Stétka: 1 do not think you can possibly instrumentalize the oligarchs [laughs].
In the Czech Republic the power lies clearly within five or six main oligarch
families or clans that have been identified by the press. It is generally
assumed that political parties have been acting in the interest of these

oligarchic powers.

Siikosd: Regarding the ‘Russian factor’, there are good investigative reports
showing that the Kremlin actually supports extreme right wing parties in
Europe, for example Le Pen’s National Front in France, or Jobbik in Hungary
(e.g., Juhasz et al. 2015). By supporting the radical right wing, clearly
Eurosceptic parties, the goal of the Kremlin is to destabilize the European
Union. The extreme right is not marginal any more: for example, Jobbik is a
xenophobic, radical nationalist party that came second in recent polls and
might have a chance to win the next elections in 2018. The Hungarian
government’ foreign policy orientation already shifted towards Russia, and
the Kremlin's support for the extreme right also contributes to the pro-
Russian orientation of Hungary, just like some countries in the region. Some
Hungarian media organizations, including extreme right wing news portals,
also seem to enjoy support from Russian sources (Juhasz et al. 2015). In your
opinion, what are the trends regarding the Russian factor in politics and
media in CEE?

Stétka: In the Czech Republic, President Milos Zeman's Party of Citizens'
Rights (SPO) is sponsored by LukQOil (Russia's second largest oil company)
and has recently managed to secure a small number of seats in the Senate of
the Czech Parliament as well as in the regional governments. Some activities
of President Zeman in relation to foreign policy are obviously motivated by
his fondness of Russia. He is one of the few highest representatives of the EU
countries to have participated at the recent official celebrations of the WW?2
anniversary in Moscow. There are clear indications that there is a strong
Russian involvement in Czech politics by implicit or explicit support of
certain actors who then emphasize the financial and political interest of

Russia and essentially try to destabilize the European Union.

Siikosd: This presents clear risks for Europe and contributes strongly to
instability, vulnerability, and volatility of democracy and democratic media in
CEE.

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



135/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

Baléytiené: Generally, the conflict between Russia and Ukraine and the geo-
political crisis in the neighbourhood works as supplementary factor
contributing to the atmosphere of instability and insecurity in the whole Baltic
Sea region. Lithuania does not have an extreme right wing party. But the
political atmosphere may be de-stabilized, and continuously challenged, with
matters of unresolved matters of historic concern. One example is a party in
Lithuania that has national rather than ideological aspirations — this is the
Electoral Action of Poles that seeks to represent the rights of the Polish
minority (which is around 7%) in Lithuania. For several decades conflicts
have been running between the national government’s conservative language
policies and minority demands. History is alive and many unresolved

conflicts are re-used by present day populist politics.

Siikdsd: Can this be understood in a way that Russia is instrumentalizing the
traditional tension in Polish-Lithuanian relations? A similar strategy may be
observed in case of the Hungarian minority in Ukraine. Russia supports a
Hungarian nationalist discourse that advances the Hungarian minority in
Ukraine, sometimes even with territorial claims. This discourse may actually
question the very legitimacy of the existence of Ukraine suggesting that
Eastern Ukraine should belong to Russia, and Western Ukraine may belong
partly to Hungary. The Hungarian extreme right wing Jobbik party utilizes

this discourse in coalition with the Kremlin.

Bajomi-Ldzir: As regards the issue of who is in charge: much of the resources
available in the media market are controlled by the state. For example, the
state is a major advertiser in Romania. In Hungary there is a broadcasting
fund, and in Slovenia there is a press subsidies system. This means that these
resources are controlled by political elites rather than media oligarchs. One of
the problems with the Simicska case in Hungary is that, due to the recent
disagreement between him and the prime minister, Simicska cannot access
these state resources. Orbadn can basically strangle him by closing the tap of

state resources.

Stétka: Tn some countries these resources play a bigger role than in others. But
in general, resources available to media, or found within media markets, are
not comparable to the resources in other industry segments. Media
expenditures might be negligible for the oligarchs compared to revenues from

other industries or business which they are engaged in.

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



136/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

Bajomi-Lazdr: But those revenues might also depend on the state and the will
of the political elites that regulate the economy. The political elites control

regulations through which they can influence virtually anything.

Siikosd: I am afraid it is cold war times again one more time in some respects.
More exactly, it could be already labelled as hot war times, considering the
recent annexation of the Crimea by Russia and the ongoing war in Eastern

Ukraine.

Stétka: But it is also different from cold war times. It would not make sense for
Russia to invest in media across the CEE’s or the West. What they are doing is
that they are engaged in an enormous disinformation operation on the
internet. They are paying people to comment on online media sites to produce
disinformation, which appears to be a much more effective strategy than the
old-school direct propaganda. It is harder to detect the source and producers
of the information, which creates an environment of confusion where people

can no longer know what to believe in or how to separate fact from lies.

Audience: Weak civil societies in CEE, but also in other EU countries, create a
playground for populist movements which affect the media and give rise to
the ‘one man, one party’ type populist leaders. These one-man leaders are
then utilized by oligarchs, as oligarchs follow the money. However, in small
economies wealth is created not only domestically, but also by export, trade,
selling and buying. This means that the oligarchs themselves are also very
much dependent on exports and imports. But how can they follow the money
there?

Bajomi-Lazdr: The Hungarian case actually suggests that it is in fact the
European Union that is sponsoring the autocratic Orban regime and its
oligarchs. This raises the question of why the EU sponsors a semi-dictatorial
leader and his regime. It is suggested by many observers that a huge part of
all EU support in Hungary is channelled to the oligarchs associated with the
ruling Fidesz party. In the case of Hungary, this can take place because the
European Union is afraid to take measures for fear of a domino effect. The
immediate reaction to punitive action by the EU could be an increase in
Euroscepticism. The populist Orban Government may also consider leaving
the Union, which could start a chain reaction, leading to the complete

disintegration of the EU.

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



137/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

Siikosd: There could be other reasons as well. The tender and procurement
processes that distribute large EU grants is corrupted and not transparent,
allowing local oligarchs such as Simicska and others receive the major bulk of
the EU tenders for infrastructure development. It is a grave matter as it is
eventually the money of German and Scandinavian taxpayers that is
distributed to CEE oligarchs who in turn support semi-dictatorial regimes in
the region. Also, there is no clear procedure for political accountability of
member states in the EU. When these states applied for EU membership, as
candidate states they had to fulfill conditions for membership, including the
Copenhagen Criteria (CC). The CC declares that membership requires
stability of institutions guaranteeing democracy, the rule of law, and human
rights. However, once these countries fulfilled the CC and became member
states, the EU never developed sanctioning or expelling protocols for

countries violating the CC or other EU rules, values, and norms.

A final question regarding geopolitical considerations: how has the situation
in the Ukraine as an active war zone had an impact on the media in Baltic
countries and CEE in general? The Kremlin developed a war propaganda
discourse regarding ‘near neighbour’ countries with aggressive visual and
textual content. For example, the well-known Russian imperialist video “I am
a Russian occupant”, tweeted by the deputy prime minister of the Russian
Federation, features rockets pointing towards the Baltic States right at their
border and towards the West, coupled with strong language towards the EU
and the US (Newsweek 2015). How does this kind of warmongering media
machine affect the Baltic states, and is this relevant for other CEE countries?

Are there counter-measures in Lithuanian media?

Balcytiené: The geopolitical crisis might also play a consolidating function and
contribute to professionalization of media and journalism. In times of high
manipulation, falsification and lies, information wars and propaganda
coming from the Russian media, professional journalism appears to be a
fundamental source for truthful information, analysis and self-orientation.
Still, as the example mentioned earlier suggests, the Lithuanian government
took a protective measure and played an authoritative role to decide what

kind of information the population should receive.

Stétka: In the Czech Republic this process has been leading towards greater

polarization of society, although the vast majority of the people are pro-

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



138/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

Western, supporting the EU rather than Russia in relation to the Ukraine
conflict. On the one hand, the pro-Russian voices are still a minority, but
getting more aggressive and attacking especially the public service media. If
this discourse further escalates it could affect the professionalism of the public
media. On the other hand, the pro-Western side tends to adopt a very
defensive approach, labeling the opposition as traitors or enemies of the state,

which is obviously an exaggeration.

Bajomi-Ldzdr: Regarding the issue of information warfare and Russian
disinformation through “trolls” and media hacks: this would raise the question
of why Russia does not launch radio stations if it is really engaged in an

information warfare.

Siikdsd: In a sense, pro-Russian forces have already captured the public/state
media in Hungary, because the Orban-government is decidedly pro-Russian
in several matters and state media under government control clearly supports
that. Russia also supports extreme right wing political parties and other
organizations that already have developed their own partisan, pro-Kremlin

media sector.

Audience: The oligarchs have significant interests in capturing the media.
Through providing pro-government news they ensure government loyalty
and secure their economic position in other industry sectors. What happens
when an oligarch becomes a rogue oligarch as a result of a disagreement with
government (like in case of Simicska in Hungary)? Can the oligarchs play a

role in re-establishing democratic roles and ethics?

Stétka: If people are turning to the oligarchs to save democracy, like
Poroshenko in Ukraine or Khodorkovsky in Russia, this only demonstrates
the depth of the crisis we are in right now. Indeed, there are some oligarchs in
the CEE countries who might have more or less internalized Western business
ethics and share democratic values - providing of course that it does not
interfere too much with their business interests. However, too often they are
products of the local political culture, which itself mirrors the flawed
transformation the region underwent in the past two decades. This flawed
transformation is a long-term process, and to reverse it is beyond the capacity
of the oligarchs, even if they decided to be part of it, which I do not think
most of them really want to. They are largely part of the problem, not the

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



139/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

solution, to use the popular catchphrase. I am afraid we are only harvesting
the seeds sown at the beginning of the transformation process, and it will take
a long time to change the political culture to resemble more democratic
countries. But this only highlights the need to care about the media in the
region, and to protect the space for free and independent journalism.
Otherwise the road towards authoritarianism will be rid of some of the last

remaining obstacles.

Acknowledgments

We are grateful to the Research Priority Area “Media and Communications in
Transition Countries” at the Department of Media, Cognition and
Communication, University of Copenhagen, and the Journal of Media,
Cognition and Communication, for co-sponsoring the roundtable. We would
also like to thank Marton Leiszen (research assistant, Department of Media,
Cognition and Communication, University of Copenhagen) for the transcripts
of the roundtable.

Bibliography

Bajomi-Lazar, Péter. 2014. Party Colonisation of the Media in Central and Eastern
Europe. Budapest & New York: Central European University Press.

Balcytiene, Auksé. 2015, in press. Acceleration of History, Political Instabilities
and Media Change, in: ]. Zielonka (ed.), Media and Politics in New
Democracies: Europe in a comparative perspective. Oxford: Oxford

University Press.

Balc¢ytiené, Aukseé, and Kristina Juraité. 2015, in press. Systemic Media
Changes and Social and Political Polarization in Europe, in:
J.Trappel, J. Steemers and B. Thomass (eds.), European Media in
Crisis: Values, Risks and Policies. London: Routledge.

Batorfy, Attila. 2015. How did the Orban-Simicska media empire function?
Kreativ Online, April 9, 2015.

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



140/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

http://www kreativ.hu/databanya/cikk/how_did_the_orban_simics
ka_media_empire_function (Last accessed May 24, 2015.)

Bauman, Zygmunt, and Leonidas Donskis. 2013. Moral Blindness: The Loss of
Sensitivity in Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press.

Curran, James and Myung-Jin Park (eds.) 2000. De-Westernizing Media Studies.
New York: Routledge.

European Social Survey Round 6 Data. 2012. Data file edition 2.0. Norwegian

Social Science Data Services, Norway.

Jakubovicz, Karol and Miklds Siikosd. 2008. “Twelve Concepts Regarding
Media System Evolution and Democratization in Post-Communist
Societies,” in Jakubovicz, Karol and Miklds Stikosd (eds.), Finding
the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media
Change in a Global Perspective (pp. 29-40). Bristol: Intellect Books;
Chicago: The University of Chicago Press.

Hajek, Roman and Sandra Stefanikova. 2014. Czech Republic: New Owners and
Newsroom Changes. European Journalism Observatory, September
30, 2014. At http://en.ejo.ch/media-politics/media-ownership-

newsroom-change-czech-republic (Last accessed May 24, 2015.)

Hallin, Daniel C. and Paolo Mancini. 2004. Comparing Media Systems: Three
Models of Media and Politics. Cambridge: Cambridge University

Press.

Hospodarske Noviny. 2015. Spolumajitel Penty Dospiva: Chceme medialni
Stit proti iracionalnim atoktm. http://archiv.ihned.cz/c1-63893810-

chceme-medialni-stit

Juhasz, Attila, Lorant Gydri, Péter Krekd, Andras Dezsé. 2015. “I am
Eurasian” The Kremlin connections of the Hungarian far-right. Political
Capital and Social Development Institute. March 15, 2015.
http://www.politicalcapital.hu/wp-
content/uploads/PC_SDI_Boll_study_lamEurasian.pdf (Last
accessed 24 May 2015.)

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



141/ A roundtable discussion ISSN: 2245-9855

Meérték Media Monitor. 2014. Gasping for Air. Soft Censorship in the Hungarian
Media in 2014, see
http://mertek.eu/sites/default/files/reports/gasping_for_air.pdf
(Last accessed 18 May 2015.)

Newsweek. 2015. Pro-Russian Imperialism Video Goes Viral (By Felicity Capon).
March 3, 2015. http://europe.newsweek.com/pro-russian-

imperialism-video-goes-viral-310926 (Last accessed May 24, 2015.)

Stetka, Vaclav. 2012. From Multinationals to Business Tycoons: Media
Ownership and Journalistic Autonomy in Central and Eastern
Europe. The International Journal of Press/Politics, 17(4), 433-456.

Stetka, Vaclav. 2013. Media ownership and commercial pressures. Final Report for
the Pillar 1 of the project Media and Democracy in Central and Eastern
Europe. Oxford: MDCEE, available at
http://mde.politics.ox.ac.uk/images/Final_reports/stetka_2013_final
%20report_posted.pdf (Last accessed May 24, 2015.)

Siikosd, Miklos. 2014. ‘East’ of “West” — Media in Central and Eastern Europe,
Eurasia and China: multiple post-communisms and shifting
geopolitical realities. In: Media and Journalism in Central and Eastern
Europe: Reflections on Journalism Culture, ed. Aukse Balcytiené, Epp
Lauk and Michat Gtowacki (pp. 21-33). Frankfurt, New York &

Oxford: Peter Lang International Academic Publishers.

Volchek, Dmitry and Daisy Sindelar. 2015. One Professional Russian Troll Tells
All. RFE/RL, March 25, 2015. http://www.rferl.org/content/how-to-
guide-russian-trolling-trolls/26919999.html (Last accessed May 24,
2015.)

Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling Arg. 3, nr. 1(2015)
Journal of Media, Cognition and Communication Vol. 3, no. 1 (2015)



