Formatversionering. Et overblik

Authors

  • Pia Majbritt Jensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/mediekultur.v21i39.1283

Abstract

Formatversionering spiller en stadig større rolle i den internationale tv- branche. Formater som “Big Brother” og “Vild med dans” findes på lokale tv-skærme i store dele af verden. En rapport fastslog for nylig, at formathandlen alene i Danmark i 2004 havde en anslået værdi på €60 mio., et tal der sandsynligvis er steget yderligere siden da (Sch- mitt et al. 2005). Artiklen gennemgår en række centrale aspekter ved de seneste års eksplosive formatudvikling. Først redegør artiklen for, hvad et tv-formater. Dernæst opridses, hvorfor formatversionering har fået en stadig stigende betydning internationalt. Hvilke fordele indeholder formatversionering sammenlignet med alternativerne, egenproduktion og indkøb af originale udenlandske programmer? Herefter argumente- res der for at se formaterne som del af en transnational mediekultur, i og med at de på den ene side er et resultat af den økonomiske, tekno- logiske og kulturelle globalisering, mens de på den anden side produce- res lokalt og foregår på lokale sprog, med lokale medvirkende. I for- længelse heraf gennemgås en konkret case – formatet “Ground Force” (på dansk “Hokus Krokus”) – der illustrerer, hvor forskelligt to lokale versioneringer af det samme format kan tage sig ud. Til slut gives et overblik over de centrale positioner inden for den sparsomme forskning, der er udført på området, inden artiklen i en perspektiverende konklusion peger på vigtige aspekter ved fænomenet, en fremtidig forskning på om- rådet bør afdække.

Downloads

Published

2005-09-05

How to Cite

Jensen, P. M. (2005). Formatversionering. Et overblik. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 21(39), 10 pages. https://doi.org/10.7146/mediekultur.v21i39.1283